Carema var inblandade i en rad vårdskandaler under hösten och vintern 2011.
Carema var inblandade i en rad vårdskandaler under hösten och vintern 2011. - Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Vårdföretagarna friar Carema – utan att ha pratat med personalen

Trots höstens skandaler väljer Vårdtagarna att inte utesluta Carema Care. Nu rasar Kommunals Annelie Nordström mot rapporten som ligger till grund för beslutet.– De som skrivit rapporten har bara pratat med ledningen, inte personalen, säger hon.


Granskningen

Enligt granskningen beror en del av Caremas problem på att ledningen varit för dåliga på att kommunicera med gruppcheferna. Resultatet av det har blivit att personalen inte fått tillräcklig handledning i etikfrågor.

– En del av problemen beror på att personalen inte är tillräckligt kompetent, säger Olof Edhag.

 Annelie Nordström menar dock att det varit för dålig bemanning på de arbetsplatser som varit kritiserade i media.

– Företagen måste sluta att pressa personalkostnaderna. Riktig bemanning kostar pengar, säger hon.

Vårdföretaget Carema Care har under hösten och vintern varit inblandade i en rad vårdskandaler där vårdtagare farit illa. Med anledning av det har arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna tagit upp frågan om Carema bör uteslutas ur organisationen. Efter en granskning av företaget har dock Vårdföretagarna kommit fram till att Carema inte ska uteslutas.

– Carema bryter inte mot våra etiska riktlinjer, säger Göran Fredriksson, ordförande för Vårdföretagarna, till Kommunalarbetaren.

"De har inte pratat med personalen"

Nu får beslutet kritik av Kommunals Annelie Nordström. Hon menar att granskningen är otillräcklig eftersom Vårdföretagarna endast pratat med Caremas ledning och struntat i att intervjua företagets personal.

– För att få en bild av hur verksamheten fungerar måste man prata med personalen, säger Nordström till KA.

Olof Edhag, som lett Vårdföretagarnas granskning, bekräftar att man inte pratat med personalen.

– Vi övervägde att prata med personalen men eftersom organisationen är så stor skulle enskilda samtal inte ge någon representativ bild av företaget, säger Olof Edhag till KA.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!