Vapentillverkaren Saab marknadsför sina produkter på världsmarknaden genom att slänga sig med uttryck som "see first - kill first", ösa på med rockmusik och associera reklamerna till häftiga hollywoodfilmer.
"Hög dödsratio"
Flera gånger i månaden sprider Saab nya reklamfilmer via en egen kanal på YouTube. Men allt kommer inte med i reklamfilmerna utan en del information och uttryck hamnar i stället i försäljningsbroschyrer som delas ut vid kundbesök och på vapenmässor, skriver Expressen.
Exempelvis presenterades JAS 39 Gripen med sloganen "See first - Kill first" på en vapenmässa i Qatar i slutet på mars. Sloganen kombineras med information om att Gripen har en hög dödsratio. Pansarvärnsroboten Bill marknadsförs genom att ha ett "soft target mode" - vilket är ett läge för mjuka mål som exempelvis människor.
"Vet inte hur vi tänkte"
På Saabs informationsavdelning kan man inte riktigt förklara syftet med sina egna slogans.
– Jag vet faktiskt inte hur vi tänkte när vi använde de orden. Jag var inte med och gjorde den bedömningen eller tog det beslutet, säger Marie Karlsson på Saabs pressavdelning, till Expressen.
I fjol hade koncernen drygt 13 000 anställda och sålde produkter för 23,5 miljarder kronor. På informationsavdelningen menar man att även ett försvarsföretag måste marknadsföra sig och tycker inte att Saabs reklamer är mer anmärkningsvärda än andras.
– Vi är ju ändå ett försvars- och säkerhetsföretag som jobbar med försvarsrelaterade produkter. Vi använder oss av marknadsföringsbudskap som också andra företag gör. Vi måste ändå från Saabs sida anse att vi bedriver en god marknadsföring, säger Karlsson till Expressen.