Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Klädjätten kritiseras för sexism: "Vill man sälja en skjorta eller kvinna?"

- 14/05/2013, 20:33 -
Samma skjorta, är det tänkt – men för kvinnor marknadsförs den med pornografiska poser.
1 av 9

Samma skjorta, är det tänkt – men för kvinnor marknadsförs den med pornografiska poser.

American Apparel

Emelie (t.v.) kritiserar American Apparel för deras sexistiska marknadsföring.
2 av 9

Emelie (t.v.) kritiserar American Apparel för deras sexistiska marknadsföring.

Privat/American Apparel

Mannen är påklädd.
3 av 9

Mannen är påklädd.

Faksimil

...medan kvinnan, med samma typ av skorta, är avklädd.
4 av 9

...medan kvinnan, med samma typ av skorta, är avklädd.

Faksimil

Unisex enligt American Apparel.
5 av 9

Unisex enligt American Apparel.

Och samma skjorta på en annan kvinna.
6 av 9

Och samma skjorta på en annan kvinna.

American Apparel

Påklädda män bland reklambilderna.
7 av 9

Påklädda män bland reklambilderna.

American Apparel

Som ser seriösa och viktiga ut.
8 av 9

Som ser seriösa och viktiga ut.

American Apparel

Och kvinnor som enbart ses som sexobjekt.
9 av 9

Och kvinnor som enbart ses som sexobjekt.

American Apparel

Klädföretaget American Apparel kritiserades hårt i ett blogginlägg – som sedan spreds som en löpeld i sociala medier.
Men från företagets sida är det locket på.
"Det inte så att vi inte kan, får eller vill uttala oss, men vi gör det bara inte", säger en anställd.

UPPSALA. Emelie Eriksson, 24,  skrev ett kritiskt inlägg om American Apparels sexistiska marknadsföring på sin blogg, "En blommig tekopp".

Förmedlar skev kvinnosyn

Inlägget bottnar i att företaget marknadsför unisexkläder som ska funka för både tjejer och killar – men plaggen på bilderna presenteras på två helt olika sätt: männen är påklädda medan kvinnorna är avklädda. På flera foton, vissa på gränsen till pornografiska, visas kvinnorna utan trosor på sig.

– Fokus försvinner från skjortan, vill man sälja en skjorta eller en kvinna? Något är fel med American Apparels kvinnosyn och det är sjukt att dem har kommit undan. De säljer med sex och allt detta genom mannens blick där kvinnorna är nakna samt porträtteras ur ett fågelperspektiv, säger Emelie Eriksson till Nyheter24.

Under tisdagskvällen framkom det att American Apparel har anmälts – av flera personer – till reklamombudsmannen för de uppmärksammade bilderna, skriver Metro

– Vi har fått in anmälningar, säger reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till tidningen utan att uttala sig ytterligare om bildernas innehåll.

Företaget vill inte uttala sig

När Nyheter24 kontaktar American Apparel i Sverige vill de inte uttala sig om bilderna. 

– Jag har personligen inte sett de här bilderna men kan tänka mig hur de ser ut och jag håller förmodligen med i kritiken. Men jag kan inte ge dig företagets åsikt, säger en anställd till Nyheter24.

– Vi kommenterar inte det här eftersom det inte är vi som lagt upp bilderna. Jag måste hänvisa till huvudkontoret i Los Angeles.

Är ni instruerade av huvudkontoret att hänvisa dit?

– Ja. Det inte så att vi inte kan, får eller vill uttala oss, men vi gör det bara inte.

Emelies inlägg har delats och hyllats i sociala medier.

För Nyheter24 berättar hon att blogginlägget, i skrivande stund, har 40 000 visningar – och reponsen har varit positiv. 

– Jag har fått jättemycket positiva kommentarer på min blogg, alla har varit väldigt uppmuntrande och det är då man förstår hur sjukt viktigt det är att detta diskuteras.