Otrohetskriget: Skandalsajterna hånar kungafamiljen

- 28/10/2013, 13:12 -
1 av 7

Noel Biderman är i Sverige.
2 av 7

Noel Biderman är i Sverige.

Gustav Holmström

Dominika Peczynski är Sverigechef på VictoriaMilan.
3 av 7

Dominika Peczynski är Sverigechef på VictoriaMilan.

Stella Pictures

Reklamen som till slut hamnar uppe.
4 av 7

Reklamen som till slut hamnar uppe.

© Krzysztof Szpil

Den här ville ingen sätta upp.
5 av 7

Den här ville ingen sätta upp.

© Krzysztof Szpil

VictoriaMilans kampanj.
6 av 7

VictoriaMilans kampanj.

Vad kungahuset tycker om det hela är oklart.
7 av 7

Vad kungahuset tycker om det hela är oklart.

MAJA SUSLIN/ SCANPIX

UPPDATERAD. Nu kommer en ny satsning från två stora otrohetssajter – man använder sig av reklam som spelar på kungens påstådda otrohet.

STOCKHOLM. Sedan tidigare har sajten VictoriaMilan hjälpt otrohetssugna svenskar att hitta någon annan som är sugen på en affär. Nu ger sig även pionjärerna inom den verksamheten, AshleyMadison, in på marknaden med en svenskspråkig lansering. 

De båda sajterna, som alltså har ungefär samma affärsidé, gör nu också reklam på ett liknande sätt – genom att spela på kungens påstådda otrohet.

I VictoriaMilans reklam uppmanar drottning Silvia prinsessan Madeleines make Christopher O’Neill rådet att "inte göra samma misstag som mina man" och i stället använda sajten för en "diskret affär".

– Som med all reklam förväntar vi oss en medlemstillströmning, säger företagets Sverigechef Dominika Peczynski till Nyheter24.

Från hovet?

– Vi räknar inte med att Chris de facto blir medlem, säger Peczynski men understryker att han redan skulle kunna vara det eftersom att de inte vet vilka medlemmarna är.

"Omoraliskt att klämma på Kalles tub?"

Från AshleyMadisons sida tar man ett annat grepp och använder sig av en kaviartub med texten "Kung Kalle" och frågan om det är "omoraliskt att krama Kalles tub?". Från början fanns det även en bild på kungen – men den reklamen ville ingen sätta upp.

Just nu så är dessutom företagets grundare Noel Biderman, känd som "kungen av otrohet", på plats i Sverige för att göra reklam för den svenska lanseringen.

– I grunden så har vi en ohälsosam bild av otrohet. En amerikansk "kunglighet" är Bill Clinton, han var väldigt otrogen. Kungen av sport är Tiger Woods, han var väldigt otrogen. Prins Charles har varit väldigt otrogen, du kan fortsätta räkna upp namn, säger han till Nyheter24 och fortsätter:

– För mig känns det som att viktiga personer, och vi kan argumentera om vilka som är viktiga, inte är särskilt trogna. Så vad säger det? Och det är en möjlighet för såna som mig. Mitt jobb är att dra in pengar till mig och aktieägarna. Så om det är bra för kungen, varför är det inte bra för alla andra? Om vi ska prata till våra kunder så är det bra att använda sig av ett fall som alla känner till, ibland en monark.

Tror du att någon så känd som, säg kungen, skulle komma undan med hjälp av er sajt?

– Kungen kan vara en tuff nöt. Men under stora filmfestivaler till exempel ser vi hur vår trafik ökar, och här är vad jag tror händer. Jag tror att om du är en känd människa så är det svårt att leka runt, med paparazzis och allt. Men om du har en affär med en gift kvinna så kommer hon inte att berätta det för någon. Hon är ju själv gift. Så om kända skådespelare, professionella idrottare och politiker använder vår tjänst? Självklart!

Ingen oroar sig över konkurrensen

Att de båda otrohetssajterna inleder sina kampanjer samtidigt är mest en tillfällighet, trots de likartade budskapen.

– Det kan bli så. De är ju planerade oavsett varandra, säger Peczynski och fortsätter:

– Det är inte så att vi stället in på grund av det.

Inte heller Biderman är direkt oroad över konkurrensen från den svenska sidan

– Det är som att säga att en Honda tar dig till destination A på samma sätt som en Ferrari gör det. Vi uppfann det här. Vi har också spenderat elva år och 100 miljoner dollar på att bygga en produkt som är perfekt anpassad för marknaden. 

UPPDATERAT 16:35

Hovet har inga synpunkter på den reklam som till slut skickades ut av AshleyMadison. Situationen med med VictoriaMilan är mer tveksam så länge reklamen inte är ute.

– De har bara aviserat att de tänker göra det, säger hovets jurist Axel Calissendorff till Nyheter24 och fortsätter:

– Så länge vi inte vet om de kommer att göra det så har vi inga kommentarer.