Lördag 25 Jun
Stockholm

Konsumentverkets åtgärder mot oseriösa telefonförsäljare: "Slår mot hela näringslivet"

Tina Wahlroth, VD för telefonförsäljarnas bransch- och intresseorganisation Kontakta, tycker hela näringslivet dras över en kam i Konsumentverkets åtgärdsförslag.
1 av 2
Tina Wahlroth, VD för telefonförsäljarnas bransch- och intresseorganisation Kontakta, tycker hela näringslivet dras över en kam i Konsumentverkets åtgärdsförslag. Foto: TT/Kontakta.se
– Vi ser att äldre och personer med någon form av funktionsnedsättning är extra utsatta. Därför är det extra angeläget att kunna sätta stopp för de oseriösa telefonförsäljarna, säger Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson.
2 av 2
– Vi ser att äldre och personer med någon form av funktionsnedsättning är extra utsatta. Därför är det extra angeläget att kunna sätta stopp för de oseriösa telefonförsäljarna, säger Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson. Foto: Foto: Øyvind Lund, Konsumentverket

Konsumentverket vill ta i med hårdhandskarna när det kommer till oseriös och vilseledande telefonförsäljning. Därför föreslås nu åtgärder som ja-registrering och krav på skriftliga avtal. Något som får telefonförsäljarnas bransch- och intresseorganisation att rasa.

Kommentera (4)
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Konsument-
rapporten 2014

Det är andra året som Konsumentrapporten ges ut av Konsumentverket. Rapporten granskar 45 områden och listar vilka marknader som upplevs som mest besvärliga av konsumenterna.

De tio mest problematiska är: Telekomtjänster, försäkringar, bank- och finanstjänster, hantverkare, bilverkstäder, köp av begagnad bil, tågresor och kollektivtrafik, juridiska tjänster, el och fastighetsmäklare.

I 2014 års rapport handlar rapportens fördjupade tematiska del om telefonförsäljnings-branschen, bland annat därför att var sjätte anmälan till verket handlar om denna försäljningskanal.

STOCKHOLM. I tisdags presenterade Konsumentverket sin konsumentrapport för 2014. I den låg fokus på telefonförsäljning. 

Enligt rapporten vill 96 procent av Sveriges befolkning inte bli uppringda av företag där man inte är kund. I rapporten framgår också att var sjätte anmälan till Konsumentverket handlar om telefonförsäljning. Enligt rapporten känner många sig stressade att fatta ett beslut när de är i samtal med påstridiga försäljare och ångrar ofta sitt beslut efteråt. 

– Vi ser att äldre och personer med någon form av funktionsnedsättning är extra utsatta. De kan ha svårt att uppfatta eller förstå vad säljaren säger eller avtalet innebär. Därför är det extra angeläget att kunna sätta stopp för de oseriösa telefonförsäljarna, säger Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson i ett pressmeddelande. 

Bara bli uppringd om du tackat ja

Konsumentverket föreslår därför två åtgärder för att få bort oseriös telefonförsäljning från marknaden. För det första att du bara kan bli uppringd om du har tackat ja först. Det som kallas för aktivt medgivande. För det andra att du inte kan binda dig vid något förrän du skrivit på ett avtal. Det som kallas skriftlig avtalsbekräftelse.

Men åtgärdsförslagen möter hård kritik från telefonförsäljarnas bransch- och intresseorganisation Kontakta

– Om dessa åtgärdsförslag lagstiftas handlar det om tusentals arbetstillfällen som kommer att ryckas undan bara i det första skeendet. Sen har du alla arbetstillfällen runt om säljarna i form av tillverkning och logistik. Så det handlar om många, många tusen arbeten som kommer att drabbas, säger Kontaktas vd Tina Wahlroth till Nyheter24.

Hela näringslivet dras över en kam om åtgärderna införs hävdar Wahlroth.

– Vi får inte glömma att de här bolagen som ställer till problem inte är mer än 20-30 stycken och vi har ett par hundratusen aktiebolag i Sverige. 

Skillnad mellan vad folk säger och vad folk gör

Wahlroth tar rapportens siffra, att 96 procent av svenskarna är emot oönskad telefonförsäljning, med en nypa salt då hon tycker det är en stor skillnad på vad svenska folket säger i en undersökning och hur de faktiskt agerar i verkligheten. Wahlroth tar upp vårt nuvarande Nix-register som ett exempel.

– Vi har ett Nix-register, ett spärrsystem som alltid fungerat i Sverige. Om vi tittar på fast telefoni så har det aldrig varit mer än 50 procent som har varit nixade. Och med nya Nix för mobil, som lanserades i juni förrra året, är vi uppe i 700-800 000 abonnemang av nio miljoner abonnemang totalt. Så trots att möjligheten faktiskt finns så spärrar inte 96 procent av befolkningen bort sig. 

Att ersätta Nix-registret med en ja-registrering ser hon inte som ett alternativ.

– Att göra ett tvärt kast och i stället införa ett ja-register vore förödande för hela näringslivet, säger hon.

Spela in samtal istället

Att som andra åtgärd införa ett krav på skriftligt avtal vore dessutom helt verkningslöst mot oseriösa telefonförsäljare enligt Wahlroth, eftersom avtalen skulle bli elektroniska.

– Oseriösa bolag kommer börja skicka avtal till konsumentens dator eller smartphone, medan han eller hon sitter kvar i luren med säljaren. Konsumenten kommer känna sig forcerad att trycka "accept" och det kommer inte ge ökad konsumenttrygghet.

Enligt Wahlroth är inspelning av samtal en mycket bättre och enklare åtgärd.

– Om det visar sig att du har blivit lurad kan du aldrig ifrågasätta det eftersom du har gjort ett skriftligt avtal. Det kan du däremot göra med ett muntligt. En enkel åtgärd från vår sida vore ett krav på att spela in alla samtal.

Men enligt Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson gör dåliga erfarenheter att det inte är något åtgärdsförslag verket överväger.

– Tyvärr är vår erfarenhet att en del telefonförsäljare som är mindre seriösa vägrar att lämna ut bandinspelningar. De påstår att de är raderade eller så har de, som i något fall vi tagit till domstol, till och med redigerat om inspelningen, säger han till Nyheter24

Tina Wahlroth menar att Konsumentverket med sina åtgärdsförslag inte ser till helheten.

– De tittar bara på konsumenten, de struntar fullständigt i näringslivet. Om Sverige ska fungera måste vi kunna titta på både näringslivet, konsumenten och arbetsmarknaden, förklarar hon.

Men Gunnar Larsson känner till skillnad från Wahlroth ingen oro över att de två åtgärdsförslagen kommer att få en negativ effekt på näringslivet.

– Näringsidkare som har bra produkter och förtroende bland konsumenterna kommer alltid att kunna sälja varor och tjänster och finna lämpliga marknadsföringskanaler, förklarar han.

Men att ändra sina säljar- och marknadsföringsmetoder är inget man gör i en handvändning enligt Wahlroth.

– Det kan handla om en övergångsperiod på tio år, säger hon.

Förgriper utredningen

Just nu pågår det en utredning på begäran av Konsumentminister Birgitta Ohlsson om ökat konsumentskydd vid telefonförsäljning där bland annat de två åtgärdsförslagen utreds. Bransch- och Intresseorganisationen Kontakta och Konsumentverket sitter båda med i utredningen som beräknas vara färdig den 30 april 2015.

– Jag tycker det är märkligt att Konsumentverket föregriper utredningen genom att gå ut med dessa påståenden i media och få det till att låta som blivande lagförslag. Vi är ju inte ens i närheten av det, säger en snopen Wahlroth och fortsätter.

– Konsumentverket gör nu något som de som myndighet inte ska göra. Det vill säga bilda opinion.

Generaldirektör Gunnar Larsson håller inte alls med.

– Den årliga Konsumentrapporten är resultatet av ett stående regeringsuppdrag som Konsumentverket har - inte en opinionsbildning mot telefonförsäljare. Tack vare rapporten finns nu möjligheten att för första gången diskutera försäljningskanalen utifrån fakta, säger han.

Kommentera (4)
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.