Kritik mot Kappahl efter smala skyltdockor med synliga revben

- 18/11/2014, 13:31
Kappahls smala skyltdockor.
1 av 2

Kappahls smala skyltdockor.

Kappahl har tidigare varit i blåsväder, bland annat med den här reklamen för fars dag.
2 av 2

Kappahl har tidigare varit i blåsväder, bland annat med den här reklamen för fars dag.

Under tisdagen har människor reagerat på Kappahls smala skyltdockor.

Kappahl verkar ha hamnat i blåsväder igen. Tidigare har det handlat om märkliga Fars Dags-kampanjer och ett uppmärksammat samarbete med "Fifty Shades of Grey".

Den här gången är det den smala skyltdockan som står i ett av kedjans skyltfönster, som har uppmärksammats av bland människor i sociala medier. 

"När skyltdockor skapas med synliga revben börjar man undra vilka skönhets ideal vi lever efter", skriver en person på Twitter.

"Fasas ut"

När Nyheter24 visar Kappahl bilden på skyltdockan så tror de först inte att den tillhör dem. Sedan upptäcker de att loggan syns på galjen till vänster i bild.

– Det är en mycket gammal skyltdocka som håller på att fasas ut. Det finns bara ett fåtal kvar av de skyltdockorna, säger Charlotte Högberg, informationschef, till Nyheter24.

Varför har ni inte tagit bort dem tidigare?

– Det är en utfasning som pågått i flera år. Kappahls nya skyltdockor specialtillverkas då vi vill ha dockor i större storlek än vad som är praxis i branschen, säger Högberg och fortsätter:

– Det är jätteviktigt för Kappahl att sända ut sunda signaler, vi är noga med att ofta lyfta att kvinnor är fantastiskt fina precis som de är.