Filip Moberg fick resan till Kreta avbokad.
1 av 4
Filip Moberg fick resan till Kreta avbokad. - Foto: Privat/TT
Reseföretaget sa att priset var för lågt.
2 av 4
Reseföretaget sa att priset var för lågt. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Filip känner sig lurad.
3 av 4
Filip känner sig lurad. - Foto: Privat
Men reseföretaget gjorde inte fel i att avboka resan.
4 av 4
Men reseföretaget gjorde inte fel i att avboka resan. - Foto: Privat

Fick semestern avbokad – priset var för lågt

Filip bokade en resa till Kreta. Men en dag efter bokningen blev resan avbokad, priset var för lågt.


Filip Moberg bokade en charterresa med Detur till Kreta. I priset ingick flyg och hotell under en veckas tid.

– Vi skulle åka nu i januari men när det var så billigt bestämde vi oss för att boka en resa till sommaren också, säger Filip till Nyheter24.

Resan skulle kostat drygt 7 000 kronor men med rabatten kostade resan bara drygt 1 000 kronor.

– De ringde upp mig och sa att jag fått för mycket rabatt, säger Filip.

Filip fick höra att resan skulle avbokas och att han skulle få pengarna tillbaka.

– Jag ville inte alls få resan avbokad, jag ville åka till Kreta ändå, berättar Filip.

Staffan Jansson, pressansvarig på Detur, säger att han beklagar det som hänt.

– I detta fall har ett felaktigt pris lagts in manuellt och tyvärr blivit för lågt. Ibland händer det att den mänskliga faktorn gör att det blir fel, säger Jansson i ett mejl.

Jansson menar att man som resenär har ett ansvar att reagera på om priset verkar vara för lågt. Det håller konsumentvägledare Stina Johannesson med om.

– Huvudregeln är att avtal ska hållas. Men det finns ett undantag som kallas för förklaringsmisstag.

Detta innebär om att resenären på något sätt förstått eller reagerat på att priset är för lågt så kan ärendet avskrivas.

Det behöver inte heller vara just resenären som reagerat på att priset är för lågt utan det räcker med att priset i allmänhet skulle ses som för lågt.

Filip känner sig ändå lurad av Detur.

– Vi hade sett fram emot resan. Vi kommer boka en ny resa men inte med det företaget.

Johannesson säger att resenären har möjlighet att ta ärendet vidare och kräva företaget på mellanskillnaden om man tvingas boka en ny resa. Om företaget skulle vägra kan man ta det vidare till Allmänna Reklamationsnämnden.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!