Välkända klädeskedjan satsar på grisigt sexistisk reklam

En ny reklamkampanj från välkända butikskedjan New Yorker har gett många en bitter eftersmak.


Butikskedjan New Yorkers nya reklamkampanj når nya höjder i att vara sexistiska. Med kvinnor i utmanande poser och till och med bilder som ger sken för att glorifiera sexuella övergrepp.

Här är ett av många exempel:


Bildkälla: New Yorker

Som vi minns tidigare hade American Apparel några kampanjer där många höjde på ögonbrynet och skrek "men snälla: STOPP!". Genusfotografen belyser även New Yorkers problematiska fotografier.

New Yorker är en tysk klädkedja som har 17 butiker i Sverige och som främst riktar sig till en ung målgrupp. Alla känner någon som gillar att handla i butiken.

Kanske inte efter den här bilden som skriker övergrepp:


Bildkälla: New Yorker

Se fler bilder i bildspelet ovan.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Är reklamen sexistisk?
Tack för din röst!
Senaste nytt

Dödstalet stiger efter attacken mot Tjernihiv

Fortsatta anfall mot Gaza – 40 platser på en dag

I skuggan av den upptrappade konflikten mellan Israel och Iran fortsätter israelisk militär sina offensiver mot Gaza. Mellan måndagen och onsdagen dödades över 100 palestinier i Gaza, enligt FN:s humanitära organ Ocha.

Mugg återkallas – kan orsaka kvävning

En muminmugg återkallas eftersom den kan orsaka kvävning, skriver Konsumentverket.

Bunge ser krokig väg mot räntesänkning

Hon står fast vid bedömningen att styrräntan kan sänkas i maj eller juni. Men vägen är inte spikrak och hon konstaterar att det har hänt en del de senaste veckorna.

Investor: Konsumenter fortsatt pressade

Wallenbergsfärens maktbolag Investors justerade substansvärde uppgick till 915 miljarder kronor, en ökning med 12 procent under det första kvartalet. Det motsvarar 299 kronor per aktie.

Kinnevik redovisar minskat värde

Investmentbolaget Kinneviks substansvärde uppgick till 47,9 miljarder kronor under det första kvartalet. Det innebär en minskning med 14 procent från föregående kvartal.