Zahra, 20, upplevde att hon höll på att dö tack vare Air Berlins policy.
1 av 3
Zahra, 20, upplevde att hon höll på att dö tack vare Air Berlins policy. - Foto: Privat/TT
Här ser vi hennes medicin när hon ombads sitta längst bak i flygplanet eftersom de inte kunde be passagerare att inte äta nötter.
2 av 3
Här ser vi hennes medicin när hon ombads sitta längst bak i flygplanet eftersom de inte kunde be passagerare att inte äta nötter. - Foto: Privat
Flygbolaget har varit i blåsväder sedan tidigare.
3 av 3
Flygbolaget har varit i blåsväder sedan tidigare. - Foto: TT

Zahra, 20, har nötallergi – Air Berlins beslut kunde dödat henne

På Air Berlins resa mellan Berlin och Stockholm vägrade de, trots tidigare löften, hjälpa 20-åriga Zahra med hennes nötallergi.


På lördagen den 9 september var 20-åriga Zahra Abdulla tillsammans med sin kollega på väg hem till Stockholm från en jobbresa i österrikiska Salzburg. För att ta sig tillbaka till Sverige krävdes två resor med flygbolaget AirBerlin – en mellan Salzburg och Berlin för att sedan åka därifrån till Stockholm.

Privat

Den andra flygplansresan slutade i vad Zahra beskriver som hennes "livs värsta flygresa". Det på grund av hennes nötallergi – och personalens agerande.

– På flygplanet mellan Salzburg och Berlin kom vi överens om att piloten skulle be alla passagerare att inte äta nötter under flygningen. Det fungerade, men på flyget mellan Berlin och Stockholm vägrade de att göra samma utrop, berättar Zahra för Nyheter24.

Det trots att hon innan resan hade ringt flygbolaget och fått beskedet att det inte skulle bli några problem med att be folk att undvika nötter på planet. Hon erbjöd sig dessutom att visa upp flera läkarintyg som hon hade i väskan. Dessutom hade inget av det här varit några problem på ditresan.

– De hävdade att det berodde på en policy där de inte kunde förbjuda folk från att äta nötter. Jag försökte förklara hur allvarligt det här var, men möttes av samma svar. Då fick vi två alternativ – att lämna planet utan att få några pengar tillbaka eller att sitta längst bak i planet med syrgasmask.

Syrgasmasken var inget alternativ för henne då hon dessutom har kronisk astma. Till slut satte sig Zarah och hennes kollega längst bak förberedd med bland annat kortisonstabletter, två adrenalinsprutor och ett luftrörsvidgande preparat. Hela tiden med hoppet att ingen skulle öppna en nötpåse under den 90 minuter långa resan.

Så här såg det ut framför Zarah på flygresan. Bildkälla: Privat

Det märkliga var att personalen dessutom sagt till Zahra att hon inte fick gå runt och be andra passagerare att inte äta nötter. Även om hon erbjöd sig att göra det.

– Vi pratade ändå med de som satt närmast oss och ingen verkade märkbart irriterad utan snarare hjälpsamma och förstående, säger Zahra.

Hon är allergisk mot flera saker, men särskilt alla nötter och det är extra farligt när någon öppnar en nötpåse i hennes närhet. En stor rädsla infann sig hos henne när hon såg att det såldes nötter på nära gaten. 

Vid ett annat tillfälle, när Zahra gjorde ett allergitest med en öppen nötpåse så tog det bara 30 sekunder innan hon fick kraftiga allergiska reaktioner.

– Jag måste hela tiden tänka efter och undvika platser där det finns en risk för att få en allergisk reaktion. Det har hänt att jag fått känningar på bussar eller tåg, men då kan man ju på ett enklare sätt komma därifrån.

TT

Efter händelsen har hon försökt komma i kontakt med flygbolaget – utan något svar. Air Berlin har varit i blåsväder tidigare när det kommer till att inte besvara anmälningar – för några år sen fanns 30 000 obesvarade klagomål och så sent som i augusti var det tal om att flygbolaget ansökt om konkursskydd.

Efter händelsen skrev hon ett långt Facebook-inlägg, som inleds med meningarna: "AIR BERLIN, FLYGBOLAGET MED POLICYN SOM KAN AVSLUTA LIV", där hon beskriver hur hemsk resan var – och att fokus måste ligga på att inte diskriminera allergiker vid livshotande situationer. 

Nu håller Zahra på att jobba med en app som ska visa var det finns allergivänliga platser. Hon vill också fokusera på flygbolag och flygplatser som kan utlova säkerhet för allergiker. 

När Nyheter24 äntligen når Air Berlin efter att ha ringt och skickat mejl i två dagar så ger de ett väldigt ångerfullt svar via deras presskontakt Theresa Krohn:

"Vi förstår att det här var ytterst obekvämt för Zahra Abdulla och förstår att hon inte kände sig säker. Även om vi inte kan uttala oss om besättningen på den här flygningen så är det här ett utdrag från vår policy:

Passagerare som lider av extrema allergier ska kontakta besättningen ombord för att berätta om sina problem. Besättningen ska försöka att placera personen där denne känner sig bekväm och ska informera personer i närheten om dennes allergi. Det är inte möjligt att förbjuda försäljning eller förtäring av mat ombord. Generellt sätt så är det extremt ovanligt att en allergisk reaktion skulle ta plats ombord. Vi ber passagerare med kraftiga allergier att ha med sig samtliga mediciner ombord och om det skulle ske en nödsituation ska personal agera omgående för att hjälpa.

Men vi vill naturligtvis be om ursäkt till Zahra Abdulla för hennes upplevelse."

Läs också om Emelie som blev utkastad från ett flygplan till följd av att hon inte tålde nötter.

TV: Johanna, 29, har 100 allergier – kan inte vara i samma rum som sin kille

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Borde flygbolag sluta servera nötter?
Tack för din röst!