HM-modeller poserar med bh.
HM har fått hård kritik för sin bh-reklam för mammor. - Foto: HM

Efter kritikstorm – H&M tar bort bilder från sin hemsida

I veckan hajade Marie Björk till när hon såg H&M:s reklam för amnings-bh:ar, och efter stor kritik har nu klädjätten tagit bort bilderna från sin hemsida.


Det är inte sällan H&M hamnar i blåsväder men denna gång har klädjätten mött kritik efter att de använde sig utav väldigt smala modeller för amnings-bh:ar. Efter detta har nu H&M tagit bort bilderna från sin sajt.

Det var Marie Björk från Annonsrådets som gav H&M stor kritik i sin debattartikel under rubriken "Att ni har mage att skamma mammor, H&M" på SVT opinion

Marie skriver om fettföraktet som hon upplever eldas på i form av sådana här bilder. Hon skriver:

”Tjockisföraktet är så utbrett och förankrat att det är en självklarhet att använda sig av smala modeller när det ska visas underkläder. Jag tror inte ens att de fattar att det är ett fullständigt hån mot målgruppen, det vill säga de som ammar”.

Men vilka mammor är det egentligen som kan känna igen sig i bilderna? Och varför använde H&M inte sig av verkliga mammor för bilderna? Det är frågor Marie Björk ställer i sin debattartikel. 

"Jag tycker att ni borde skämmas, ni som så tanklöst skapar denna reklam" fortsätter hon skriva.

Tagit bort bilderna

H&M var snabba på att svara på kritiken, genom att ta bort bilderna från sin sajt. 

– Det stämmer att vi har plockat bort bilderna. Vi förstår våra kunders feedback och vi kommer att ta hänsyn till den framåt, i kommande plåtningar, säger Joanna Morell, pr- och kommunikationsansvarig på H&M Sverige till SVT.

Annonsrådet skrev på måndagskvällen klockan 19.00 på H&M:s facebooksida:

”H&M har valt att ta bort bilderna från sin webb. En stor eloge till dem då de faktiskt valde att lyssna in, se problematiken och agera”.

Som en kan förstå tyckte Marie Björk från Annonsrådet att H&M gjort rätt i att ta bort bilderna från hemsidan. 

– Det visar att man kan förändra genom att uppmärksamma och kritisera och att företag blivit mer ödmjuka och lyssnar på sin målgrupp, säger hon till SVT.

Nyheter24 har tidigare skrivit om när H&M ignorerat rapporter om våld och andra allvarliga hot mot arbetare på en indisk fabrik som tillverkar deras kläder. Och att H&M trots det fortsatte att arbeta med fabriken trots varningarna, läs mer om det här.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!