Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Pressbyrån vill att anställda bär linser med kanelbullar

- 02/10/2019, 22:38 -

Den 4 oktober är det 20 år sedan kanelbullens dag infördes. Ett företag som har valt att slå på stort inför jubileet är Pressbyrån. Kedjan har tagit fram linser med kanelbullar på – något som alla anställda inte är lika förtjusta i.

Den 4 oktober har "kanelbullens dag" funnits i 20 år. För att fira både dagen och jubileet har Pressbyrån slagit på stort med kampanjen "Vi har bara ögon för kanelbullar". 

Men vissa detaljer i marknadsföringen har skapat en hel del uppståndelse.

"Glimten i ögat" 

Pressbyrån brukar varje år göra något speciellt inför kanelbullens dag. I år har det valt att ta det hela ett steg längre genom att använda sina anställdas ögon för merförsäljning. 

Pressbyrån
Bildkälla: Youtube/Pressbyran

Kampanjen beskrivs ha just "glimten i ögat" och går ut på att de anställda bär linser föreställande en kanelbulle och en prislapp, i alla fall kommer detta erbjudas till anställda i butiken på Odenplan i Stockholm.

– Det var så många linser vi lyckades få fram, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på Pressbyrån, till Expressen

Resterande butiker kommer istället att tillhandahålla sina anställda glasögon med två kanelbullar på. 

"Vi vill sälja kanelbullar" 

Schultz uppger att det är frivilligt att bära linserna och glasögonen, men tillägger att det interna mottagandet varit "jättepositivt". Angående kampanjens mål är han kort och koncis:

– Vi vill sälja kanelbullar.

Pressbyrån
Bildkälla: Youtube/Pressbyran

Anställda protesterar  

Men inte alla är lika positiva inför kampanjen. En kvinna som jobbar för Pressbyrån på annan ort säger till Handelsnytt att hon "aldrig skulle ta på sig något sånt". 

– De här kampanjerna de kör med är inte så jätteroliga för oss anställda. Vi jobbar alltid med merförsäljning – vill du ha en kaffe till det? En dricka, eller bulle? Men det här handlar ju om hur man ska se ut på jobbet. Jag vill inte gå runt med sådana glasögon eller linser, förklarar hon för Handelsnytt.

Kampanjen pågår från och med den 28 september.

Tycker du linserna är en bra idé?