1177 säger upp personal – mitt i pandemin: "Förstås tråkigt"

- 21/12/2020, 22:33

Trycket på 1177 Vårdguiden är högre än någonsin – ändå väljer moderbolaget Inera att säga upp tio kommunikatörer mitt i pandemin. Beslutet tas emot negativt, men enligt vd:n Peter Arrhenius finns det ingen anledning att oroa sig.

Vi är mitt uppe i den andra smittovågen av covid-19, och många vänder sig till internet för att söka information om symptom, vaccinationer och restriktioner.

Enligt ny statistik hade 1177 Vårdguiden hela 20 miljoner besök i november – dubbelt så många som innan pandemins utbrott. 

Ändå väljer moderbolaget Inera, som sägs av Sveriges kommuner och regioner, SKR, att säga upp tio av tretton kommunikatörer. 

Beslutet tas under en väldigt hektisk period – och mottas negativt av de kvarvarande medarbetarna.

"Ligger steget före"

Men enligt Peter Arrhenius, vd på Inera, är 1177 fortfarande rustade för att klara den ökade efterfrågan på digitaliserad vård:

– Vi har förstärkt 1177 under pandemin för att klara av den kraftigt ökade användningen av våra tjänster. Kvalitet och tillgänglighet på 1177 har inte berörts av organisationsförändringarna inom Inera. De som jobbar på redaktionen och det tekniska stödet är intakt, säger han till Nyheter24.

Som ett extra komplement har man tillsatt både en beredskapsledare och vaccinsamordnare inom organisationen. 

Det är, enligt Arrhenius, ett sätt att "ligga steget före".

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ersätts med två konsulter

Enligt en granskning från Expressen kommer de uppsagda kommunikatörerna på 1177 ersättas med två konsulter.

– Vi har kvar en mindre kommunikationsenhet och förstärker vår verksamhet inom digitalisering, menar Arrhenius.

Men färre medarbetare betyder färre skribenter. Det kommer i sin tur resultera i mindre information att publicera – enligt Inera-anställda.

Enligt Expressens granskning är man orolig att beslutet om att säga upp kommunikatörer kan äventyra säkerheten bland de svenska invånarna.

Sedan uppsägningen av personal vittnar medarbetarna nämligen om felaktig och svårhittad information på hemsidan – ett problem som inte fanns tidigare.

Foto: Kay Nietfeld/TT

Beslutet kommer uppifrån

Så hur kommer det sig att man säger upp personal precis nu, när den andra coronavågen sveper över landet?

Enligt Arrhenius kommer beslutet uppifrån, då SKR kräver att Inera alltid är effektiva och relevanta.

– Det innebär att vi måste ha rätt kompetens och nu hade vi ett minskat behov av kompetens inom kommunikation och konferenser. Neddragningar är alltid svåra och det är förstås tråkigt för de enskilda medarbetare som får sluta. Vi förstår om enskilda individer upplever situationen negativt, säger Arrhenius till Nyheter24.

Läs mer: 107-åringen överlevde corona – hur ovanligt är det egentligen?

Läs mer: Experten: Så lång tid tar det innan coronavaccinet skyddar dig