Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
3921
reaktioner idag

5 tips på hur du stöttar en vän som är deprimerad

Nyheter24:s Aretha Bergdahl "Ångest och depression kan vara en väldigt mörk plats att befinna sig på och som utomstående kan det vara svårt att veta vad man ska göra för att hjälpa någon som lider. Här är några tips på hur man hjälper en vän som är deprimerad."

Här är några tips på hur du stöttar en vän som är deprimerad.

Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

*Texten tar upp starka ämnen som döden och självmord som för vissa kan upplevas som jobbiga.*

Som någon som handskats med depression under perioder av mitt liv har jag lärt mig vikten av att kunna identifiera varningstecken och agera stöd åt andra i min omgivning. 

Ångest, depression och oro kan vara en väldigt mörk plats att befinna sig på och som utomstående kan det vara väldigt svårt att veta vad man ska göra för att hjälpa någon som lider. 

Därför har jag samlat ihop några tips på hur man kan hjälpa en vän som är deprimerad.  

Jag vill understryka att jag själv inte är utbildad läkare och att jag i denna text bara utgår från mina egna tankar och perspektiv. 

1: Aktivera personen

När man är deprimerad kan det vara väldigt tufft att uppehålla relationer med vänner och familj, vilket ofta leder till att man isolerar sig. Det paradoxala, utifrån min egen erfarenhet, är att depressionen blir som allra jobbigast och mest påtaglig när man är ensam. 

Försök att aktivera din vän. Gå på promenader, se till att personen träffar andra människor (som den känner sig trygg med) och får interagera med omvärlden. Det kan också vara bra att informera människor i personens omgivning om situationen så att ni kan hjälpas åt att hålla kontakt med personen. 

Din vän kommer kanske inte alltid svara på telefon eller vilja hänga med, men det hjälper till att motverka isoleringen. 

2: Våga prata om saker som gör dig obekväm

Döden och existensiella frågor är kanske inte det lättaste att prata om för många människor. Men när man mår dåligt är det inte ovanligt att man reflekterar över sådana ämnen. Det kan vara extremt svårt att se positivt på sig själv och saker omkring sig. 

Det är därför viktigt att vara förstående om din vän försöker tala med dig om sådana ämnen. 

Att direkt avfärda någon genom att säga saker som "så får du inte tänka" eller "varför vill du prata om det?" gör inte att personen slutar tänka på sakerna, bara att den slutar prata om dem, vilket inte alltid är så hälsosamt.  

Svara på personens frågor och tankar sakligt och var istället den som ger ett klarare och kanske "friskare" perspektiv på saken. Avdramatisera tunga samtalsämnen men förminska inte heller allvaret i dem. 

Exempelvis: "Jag tror nog att de allra flesta av oss tänker på döden. Det är ju en naturlig del av livet. Men jag är så himla glad att du och jag lever. Du ger så fantastisk mycket till din omgivning och alla som älskar dig." 

3: Ta beslut och initiativ 

När man är deprimerad kan det vara otroligt svårt att motivera sig själv till att göra saker som måste göras. Därför kan det vara väldigt hjälpsamt att sätta upp mål, och sedan hjälpa personen utföra dem.

Istället för att fråga "Har du ätit ordentligt? Vill du att jag kommer förbi med mat" så kan du säga "Jag kommer förbi vid 16:00 så lagar vi lite god mat och ser på en film!". 

Det kan också vara väldigt bra att följa upp och se till att saker blir gjorda genom att göra det tillsammans med personen. En sjuk person kan ha väldigt svårt att färdigställa saker som de påbörjat och exempelvis dyka upp på bestämda möten.

Detta kan vara särskilt viktigt när det gäller läkarbesök eller saker som är en viktig del i tillfrisknandeprocessen. 

4:  Sluta skuldbelägga

Ingen skulle någonsin säga "Hanna gick bort i cancer. Hur kunde hon vara så självisk och bara ge upp på det viset?". Trots det har många människor väldigt lätt att skuldbelägga människor som går bort som ett resultat av depression och psykisk ohälsa. 

Det är extremt viktigt att komma ihåg att depression och psykisk ohälsa är lika ofrivilligt som diabetes eller en allvarlig nötallergi. Att vara deprimerad är inget "val" man gör och man kan därför inte bara "rycka upp sig". 

Ta din väns situation på allvar och behandla det med samma vördnad som du skulle om det vore vilken annan sjukdom som helst. 

5: Du är inte en utbildad terapeut 

Att älska någon som är sjuk kan vara extremt svårt. Och det är lätt att glömma bort sig själv och sin egen hälsa. Det är extremt viktigt att komma ihåg att man faktiskt inte kan och inte förväntas klara av att bära en annan person. 

6: Du är inte ensam

De glada nyheterna är att det alltid finns hjälp att få. Det finns läkare och psykologer som arbetar professionellt med att behandla människor som lider av depression varje dag. 

Om du är osäker på hur man vet om man är deprimerad eller inte kan du läsa om de 7 vanligaste symptomen här.

Behöver du söka vård för dig själv eller någon annan som kämpar med depression? Då kan du ringa 1177 för att komma i kontakt med din vårdcentral och få hjälp och stöd.

Kämpar du med självmordstankar? Då kan du ringa 08-34 70 65 för hjälp och stöd.

*Texten har granskats av en legitimerad psykolog*

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Tyckte du att tipsen var hjälpsamma?

Mer:

Jag slutade röka – då förändrades det här