Lamborghinis vd: Elbilar är inte intressanta
Elektrifieringen har mer eller mindre letat sig in i bilvärldens varje hörn. Ett område där det emellertid går något långsammare är i arenan för superbilar. Nu har Lamborghinis vd uttalat sig i frågan.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Lamborghini lanserade nyligen sitt italienska flaggskepp Revuelto, en V12-laddhybrid på hela 1 015 hästkrafter.
Med det sagt har de inga konkreta planer på att gasa på ytterligare vad gäller elektrifiering, i stället avvaktar de i väntan på bättre förutsättningar.
Det rapporterar den amerikanska tidningen Fortune.
Råkat tanka bensin i dieselbil? Så allvarligt är det
En känslomässig fråga
En Lamborghini är ett bestämt känslostyrt köp och märkets produkter är till för att tilltala de mest entusiastiska av bilkunder, såvida det inte gäller märkets suv Urus som saknar den gnista man förknippar med det italienska märket.
Lamborghinis vd, Stephan Winkelmann, menar på att prestandan inte kommer att vara problemet med elektrifiering, utan det är snarare ljudbilden som blir den svaga länken.
Lamborghini, som ingår i Volkswagen-koncernen och ägs av Audi, är dessutom sugna på syntetiska bränslen (även kallade e-bränslen) för att fortsätta driva sina bilar fossilt.
Jeep Avenger blir en Jeep på riktigt: Nu med fyrhjulsdrift
Superbilar är fel fokus
-Elektriska superbilar är ingenting som går att sälja just nu, förklarar Winkelmann i en intervju. -Vi befinner oss i ett för tidigt skede och vi får se längre fram när och om det kommer att ske.
Ett praktexempel på detta är märken som Pininfarina och Rimac som har det bestämt svårt att sälja sina elektriska hyperbilar, som förvisso kostar över 30 miljoner kronor.
Ferrari å andra sidan fortsätter att satsa på elektrifiering och märkets första elbil sägs lansera under 2025.
Vi testar Volvo XC90 - fortfarande den ultimata familjebilen?
2028 är året av elektrifiering
Under Monterey Car Week förra året visade Lamborghini upp den eldrivna konceptbilen Lanzador som beräknas sättas i produktion till 2028.
Lamborghini fokuserar i stället mer på att se över sina logistik- och tillverkningskedjor i syfte att reducera utsläppen vid tillverkning med 40 procent till 2030.
Winkelmann förklarade även att Lamborghini jobbar tillsammans med Porsche – som också ingår i koncernen – vad gäller syntetiska bränslen.
-Det kan finnas en möjlighet [för elbilar] om saker och ting förändras, avslutar Winkelmann.
Ny forskning: Elbilar mer än dubbelt så dödliga för fotgängare