Bilarna med löjligt hög malus – 200 000 kronor i skatt
Malus är namnet på systemet på förhöjd fordonsskatt som straffar bilar med höga utsläpp. Här är några av bilarna med högst malus-skatt.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
När Bonus malus-systemet infördes år 2018 var tanken att belöna bilar, lätta lastbilar och lätta bussar med låga utsläpp med bonus, och straffa bilar med höga utsläpp genom förhöjd fordonsskatt de första tre åren.
Malus-skatten påverkas av hur många gram koldioxid bilen släpper ut per kilometer. Den som vill räkna ut malus för olika bilar kan göra det hos Transportstyrelsen.
Här är några av bilmodellerna med högst malus-skatt.
MISSA INTE:
Vanliga missen på hösten: “Risk för frätskador” på bilen
Nya priser på bensin och diesel
Bugatti Chiron – 200 000 kronor i skatt
En av de snabbaste bilarna i världen, med en gigantisk W16-motor på hela 1 500 hästkrafter, är Bugatti Chiron.
Med en toppfart på över 400 hästkrafter är det föga förvånande att bilen släpper ut ohyggliga mängder koldioxid – närmare bestämt 571 gram per kilometer.
Det finns i dagsläget inga exemplar av Bugatti Chiron registrerade i Sverige, men skulle någon köpa en sådan hade årsskatten inklusive malus landat på 64 582 kronor. Räknat på tre år innebär det en total skatt på strax under 200 000 kronor.
Nypriset ligger dock på över 30 miljoner kronor, så har man råd att köpa bilen har man troligtvis också råd att betala skatten.
Motor: 8,0-liters W16
Prestanda: 1500 hästkrafter, 1600 newtonmeter
Vikt: 1 978 kilo
Koldioxidutsläpp: 571 gram/km
Malus per år: 64 582 kronor
Ram 1500 TRX – rejäl pickup med stor törst
Extrem vikt, extrem storlek och extrem vikt. Det är ett effektivt recept för malus-maximerng.
Ram 1500 TRX är en stor amerikansk pickup byggd för att vara snabb i terrängen, och är därför utrustad med höjd fjädring och gigantiska däck. Under huven ruvar en 6,2-liters kompressormatad V8 på över 700 hästkrafter vars kraft skickas till alla fyra hjul.
Detta är nog för utsläpp på 422 gram koldioxid per kilometer. Skatten inklusive malus ligger på 44 914 kronor om året, eller 134 742 kronor.
Många stora pickisar har de senaste åren registrerats som etanolbilar, vilket har gjort att de kommit lindrigt undan i Malus-systemet. Detta kryphål är dock nu på väg att täppas igen.
Motor: 6,2-liters V8
Prestanda: 711 hästkrafter, 882 newtonmeter
Vikt: 2 955 kilo
Koldioxidutsläpp: 422 gram/km
Skatt per år: 44 914 kronor
Mercedes-Benz S 680 GUARD – tung bil, tung skatt
Tunga bilar med stora motorer straffas hårt av malus-systemet, och den beskrivningen passar utan tvekan in på Mercedes S 680 GUARD.
Bilen är en hårt bepansrad version av Mercedes S-klass, riktad mot kunder som har fler livvakter än de kan räkna på sina två händer. Säkerhetsklassificeringen är VR10, vilket är den högsta som finns för civila bilar och bokstavligen står emot kulor, bomber och granater.
Den tunga bepansringen medför en tjänstevikt på över fyra ton, och detta i kombination med en stor V12:a under huven innebär att malus skjuter i höjden. Den vanliga skatten och malus uppgår tillsammans till 47 554 kronor om året, eller 142 662 kronor på tre år.
Motor: 6,0-liters V12
Prestanda: 612 hk / 900 Nm
Vikt: 4 200 kg
Koldioxidutsläpp: 442 gram/km
Skatt per år: 47 554 SEK
Ineos Grenadier – dyrt med diesel
Dieselmotorer drar i regel mindre bränsle än bensinmotorer, och släpper därmed ut mindre koldioxid. Dieselbilar straffas ändå hårt av malus-systemet, då de också spyr ut sig ämnen som är dåliga för luftkvaliteten.
En av de dieselbilar som straffas hårdast är terrängbilen Ineos Grenadier, som har en rak dieselsexa på 3,0 liter och koldioxidutsläpp på 326 gram per kilometer. Resultatet är en total årsskatt, inklusive malus, på 32 242 kronor eller 96 726 kronor på tre år.
Motor: 3,0-liters rak sexa, diesel
Prestanda: 286 hästkrafter, 450 newtonmeter
Vikt: 2 811 kilo
Koldioxidutsläpp: 326 gram/km
Skatt per år: 64 582 kronor
MISSA INTE: