Nyheter24
Annons

Varning för parkeringsbluff: "Mycket allvarligt"

Publicerad: 7 maj 2025, kl. 19:42
Uppdaterad: 7 maj 2025, kl. 19:53
Mobiltelefon med parkeringsappar och parkeringsplats med bilar.
Det rör sig om ett bedrägeriförsök. Foto: Adam Ihse/TT och Fredrik Sandberg/TT

Ett falskt sms, där det påstås att användare av en parkeringsapp ska få pengar tillbaka, florerar just nu.

Under flera år ökade antalet bedrägeribrott kraftigt, men i fjol kunde man se en positiv trend. I mars konstaterade polisen, i ett pressmeddelande, att brottsvinsterna från bedrägerier faktiskt minskat förra året.

– Vi ser en glädjande minskning. Vi har under året noterat lägre brottsvinster i de enskilda polisanmälningar vi fått in. En bidragande orsak är det arbete som bedrivs för att göra det svårare för bedragare att genomföra den här typen av brott, sa Viktor Lundberg, operativ koordinator på polisens nationella bedrägericentrum, i pressmeddelandet då. 

Foto: Johan Nilsson/TT

Företag och myndigheter har larmat om bedrägeriförsök

Annons

Men även om det skett en minskning fortsätter bedragarna med sina försök att lura inte ont anande människor på känsliga uppgifter och pengar.

På senare tid har exempelvis Pensionsmyndigheten gått ut och varnat för bedrägeriförsök mot pensionärer och DB Schenker har flaggat för att bedragare utnyttjar deras varumärke i falska sms-utskick. 

– DB Schenker skickar inte oönskade sms-meddelanden som begär personlig information, finansiella detaljer eller inloggningsuppgifter. Dessa meddelanden är inte legitim kommunikation från vårt företag och bör behandlas som bedrägliga, har Mikaela Nordin, presskontakt på fraktföretaget, tidigare sagt till Nyheter24.

Foto: Oscar Olsson/TT
Annons

EasyPark: "Viktigt att polisanmäla"

Nu rapporterar Råd & Rön att ännu ett företags varumärke hamnat i klorna hos bedragare. I bluff-mejl, där parkeringsappen EasyPark anges som avsändare, skriver man att mottagaren betalat en faktura två gånger och att denne ska trycka sig vidare via en länk för att få en återbetalning.

Men det hela är alltså ett bedrägeriförsök. I ett mejl till Nyheter24 uppger Lina Lindahl, kommunikationsansvarig på EasyPark, att man känner till bluff-mejlet.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

"Det är såklart väldigt tråkigt att bedragare utnyttjar våra tjänster på det här sättet och vi ser mycket allvarligt på den här sortens bedrägerier", skriver hon och fortsätter vidare:

"Rätt åtgärder och tydlig kommunikation är mycket viktigt i sådana fall här fall och därför har vi en banner på vår hemsida som länkar till en sida med mer information om hur man kan vara vaksam. Det är också viktigt att polisanmäla den här sortens bedrägerier för att försöka få stopp på dem."

Kommentarer

Annons
Annons
Annons