Enligt företaget är syftet att minska beroendet av kinesisk produktion och därmed också undvika de höga tullkostnaderna som kan uppgå till över 100 procent i USA och 28,8 procent i EU.
– Vi har tecknat en avsiktsförklaring med Volvo om att producera Polestar 7 vid deras nya fabrik i Slovakien, meddelar Polestar i ett pressmeddelande som även bekräftats av Volvo.
Det rapporterar Finansavisen.
EU:s tullar slår hårt mot tillverkare
EU införde nya tullar på Kina-tillverkade elbilar efter kritik om statliga subventioner från kinesiska myndigheter. Kinas regering har i sin tur avvisat anklagelserna och kallat dem orättvisa.
Både Polestar och Volvo ägs av kinesiska Geely, vilket gör att bolagen är direkt exponerade för EU:s och USA:s nya tullregler.
Ny fabrik ska bli klimatneutral
Volvos nya fabrik i slovakiska Košice håller fortfarande på att byggas, men planen är att den ska bli helt klimatneutral och endast producera elbilar. Med en årlig kapacitet på upp till 250 000 bilar blir anläggningen viktigt i Volvos europeiska produktion, tillsammans med anläggningarna i Belgien och Sverige.
Polestar 7 ska bli den andra modellen som tillverkas i Slovakien, efter en ännu inte offentliggjord elbil från Volvo.
Fabriken möjliggör också teknikutbyte mellan varumärkena. Polestar 7 kommer att bygga på samma plattform som framtida Volvo-modeller, exempelvis EX60.
Framtid med förlust
Polestar har ännu inte gått med vinst, och tidigare i år meddelade företaget att vägen till lönsamhet blir längre än väntat. Samtidigt har expansionen till nya marknader försenats.
För att hantera tulltrycket har Polestar redan börjat bygga vissa Polestar 3-modeller i Volvos fabrik i South Carolina, USA. När Polestar 4 går i produktion under andra halvåret 2025 kommer den att exporteras till USA från Sydkorea.
Polestar 2, som tillverkas i Kina, finns inte längre att beställa för kunder i USA.
Avtalet om Polestar 7 är än så länge en icke-bindande avsiktsförklaring. Det slutliga produktionsbeslutet kommer att fattas efter fortsatta förhandlingar.