Ett urval av Piratpartiets nya affischer.
1 av 3
Ett urval av Piratpartiets nya affischer. - Foto: Piratpartiet / Montage
"Våga vara annorlunda".
2 av 3
"Våga vara annorlunda". - Foto: Piratpartiet
Partiledaren Anna Troberg.
3 av 3
Partiledaren Anna Troberg. - Foto: Michelle Dunbar

"Kattastrof" – bråk om Piratpartiets kampanj

Med hjälp av gulliga katter ska Piratpartiet försöka ta sig in i riksdagen. – Hur ska vi kunna lyckas framstå som seriösa? frågar sig en partifunktionär.


"Tassarna i taket"

Anna Troberg publicerade på tisdagen ett blogginlägg där hon offentliggjorde kampanjen. Läs vad hon skriver här.

SVERIGE. "Kattastrof", "oseriöst" och "sämsta jag har sett".

Piratpartiets kampanj inför riksdagsvalet i höst, som släpptes på tisdagen, får utstå hård intern kritik. Affischerna ska prydas av gulliga katter och budskap som "Våga vara annorlunda" och "Se längre än fyra år framåt".

– Vi ska lyckas framstå som seriösa men samtidigt ska vi kampanja med bilder på katter. Jag ser inte hur det ska gå till, säger en kritisk partifunktionär, som vill vara anonym, till Nyheter24.

"Hej då Piratpartiet"

Framför allt är hen upprörd över att endast ett mindre antal personer i partiet varit delaktiga i utformandet av kampanjen.

– Vi har lokala budskap inför i höst som vi arbetat med jättelänge, och så kommer detta.

Även öppet på Facebook har kritiken varit stark. På Piratpartiets officiella sida kommenterar en person så här:

"Hej då Piratpartiet. Vi ses kanske om fyra år igen".

"Får ta mig en jamare och avvakta kattastrofen"

Piratpartisten och debattören Torbjörn Jerlerup kritiserade kampanjen på sin Facebooksida redan innan den offentliggjordes.

"Just då man inte tror det kan bli värre... så visst fan får man veta att det kan bli mycket värre! Transparens och lyhördhet är ingen egenskap som premieras mycket just nu i transparensernas parti nr. 1", skriver han i inlägget och fortsätter:

"Nej jag får ta mig en jamare när det sker och avvakta kattastrofen och se vad som kommer ur det".

I kommentarsfältet skriver en annan medlem att han inte tänker dela ut något av materialet under valrörelsen.

"Vi vill ha en kampanj som sticker ut"

Partiledaren Anna Troberg slår tillbaka kritiken om att för få varit inblandade i beslutsprocessen. Hon menar att de som har kompetensen ska vara de som formar kampanjen.

– Det är inte så att Coca cola har en omröstning om hur deras kampanjer ska se ut, säger hon till Nyheter24.

Varför just katter?

– Varför inte, tänkte jag säga. Vi vill ha en kampanj som sticker ut.

Troberg påpekar att partiet fick en del kritik för att deras EU-valskampanj inte var rolig eller kaxig nog. Själva tanken med kattkampanjen var att den skulle leda till diskussion även internt.

– Det tråkigaste vore att ha en kampanj som ingen tycker något om, säger hon.

LÄS MER"Sverige måste införa massinvandring för att klara framtiden"

LÄS MER"Nu lämnar vi över stafettpinnen till er andra i EU"

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!