Bedrägerierna har blivit vardag i Sverige. Antalet anmälda bedrägeribrott låg i fjol på över 230 000. De vanligaste metoderna är manipulation via telefon och sms där någon utger sig för att vara från banken, polisen eller ditt telebolag. Ofta riktas försöken mot äldre.
Polisen uppskattar att omkring 31 000 personer utsattes för just telefonbedrägerier under 2024. Samtidigt ser myndigheten att kurvan är på väg nedåt i år. Under våren sjönk exempelvis antalet anmälda telefonbedrägerier per månad med runt 38 procent.
Det positiva resultatet kommer efter en kraftsamling polisen gjort tillsammans med banker och teleoperatörer. Alla har regelbundet infört viktiga motåtgärder, och nu kommer Telia med ännu fler.

Telias nya funktioner – så påverkas du
I kundportalen Mitt Telia rullas nu flera nya funktioner ut som ska göra livet lite krångligare för telefonbedragare. Det meddelar teleoperatören i ett pressmeddelande.
Från och med nu kan du som Telia-kund enkelt aktivera hemligt nummer mot nummerupplysningstjänser, utan att numret döljs när du ringer nära och kära. Vidare kan anhöriga från och med nu ställa in extra bedrägeriskydd för personer som är i behov av det.
På plats finns redan flera inställningar för att minska oönskade kostnader, såsom spärrar mot samtal till utlandet och betalnummer.
Telias uppmaning till dig
Telia uppmanar alla sina kunder att aktivera bedrägeriskyddet i Mitt Telia och att alltid vaksamma vid oväntad kontakt, oavsett om det är digitalt eller fysiskt.
Tillsammans med branschen och polisen har Telia vidare inrättat ett kortnummer, 7726, där du som fått ett misstänkt bluff-sms enkelt kan rapportera det.




.jpg)