Under sommaren 2023 släppte BankID sitt digitala ID-kort. Det lanserades som ett digitalt alternativ till det fysiska ID-kortet – ett smidigt sätt för svenskar att visa sin ålder i butiker utan att behöva ha plånboken med sig.
På bara några månader hade 1 miljon svenskar skaffat kortet. I dag har mängden användare mer än fördubblats.
"Vi har i dag över 2 miljoner användare av digitalt ID-kort. Hälften av alla 18-åringar och en av fem 59-åringar använder redan kortet. Vi ser att antalet användare som aktiverar digitalt ID-kort växer varje vecka och i och med att det går att använda på fler och fler ställen så räknar vi med att antalet användare kommer att fortsätta öka", skriver Malina Röstlund, kommunikationsansvarig på BankID, i ett mejl till Nyheter24.
När tjänsten lanserades var Systembolaget en av de största aktörerna som godkände BankID:s digitala ID-kort. Men efter en kort, misslyckad testperiod – inte minst på grund av florerande fejk-appar – valde bolaget att sluta acceptera kortet.
Hittills har BankID:s digitala ID-kort ofta bara visats upp på kundens mobil i kassan, något som gjort systemet sårbart för fusk. Det som krävs för att kortet ska bli mer tillförlitligt är att butiker börjar skanna legitimationens inbyggda QR-kod vid åldersverifiering. Den tekniken har ännu inte slagit igenom stort – men det kan det snart bli ändring på.

Bekräftar: BankID ingår nytt samarbete
Dagen innan nyheten offentliggjordes bekräftade Malina Röstlund för Nyheter24 att kassasystem-leverantören Extenda Retail nu har byggt in stöd för att skanna och verifiera BankID:s digitala ID-kort direkt i sin molnplattform Hii Retail.
I praktiken betyder det att alla butiker som använder Extenda Retails kassasystem kan skanna QR-koden på det digitala ID-kortet direkt i kassan. När koden skannas görs en kontroll i realtid mot BankID:s system, och kassören får ett tydligt besked om kundens ålder – utan att med blotta ögat behöva jämföra ansikte mot bild.
Extenda Retail är en relativt stor spelare i svensk handel. På sin hemsida lyfter bolaget bland annat Plantagen som kund, men alla deras kunder är inte offentligt kända.

BankID: ID-kortet är ett självklart val
Exakt vilka kedjor som kommer att implementera det nya systemet, och i vilken utsträckning, återstår att se. Men att en av Nordens största leverantörer av kassasystem nu bygger in stöd för BankID:s digitala ID-kort gör att tekniken är mer redo än någonsin att rullas ut på bred front i Sverige.
"BankID behöver finnas där personer identifieras och det fysiska mötet är en av många kanaler där våra användare ska kunna använda BankID. Vi ser mycket potential i det området och allt fler användare vill lämna plånboken hemma när mobilen har blivit ett självklart val för identifiering och betalning", avslutar Malina Röstlund med att skriva till Nyheter24.




