Nyheter24
Annons

Inte fritt fram för Ryssland trots utebliven dom

Publicerad: 3 okt. 2025, kl. 19:31

Helsingfors tingsrätt saknade jurisdiktion för att döma tankfartyget Eagle S kapten för flera kabelbrott i Finska viken. Men det betyder inte att det är fritt fram för Ryssland att göra som de vill på internationellt vatten, enligt expert.

Kabelbrotten i Finska viken inträffade under julhelgen i fjol. På fredagen skulle Helsingfors tingsrätt avkunna sin dom mot den åtalade kaptenen och två andra besättningsmän på Eagle S, som är flaggat på Cooköarna och har betraktats som en del av den så kallade ryska skuggflottan.

Men domen uteblev. Tingsrätten slog fast att de inte kunde döma i fallet eftersom kabelbrotten skedde på internationellt vatten.

— Med tanke på händelseförloppet var det enligt min mening helt klart att Finland saknade jurisdiktion, säger Said Mahmoudi, professor emeritus i internationell rätt vid Stockholms universitet med havsrätt som specialområde.

Tankfartyget Eagle S kapade flera undervattenskablar i Finska viken under julhelgen 2024. Arkivbild.
Tankfartyget Eagle S kapade flera undervattenskablar i Finska viken under julhelgen 2024. Arkivbild.

Flaggstaten kan tillämpa lagar

Den finländska kustbevakningen bordade fartyget på internationellt vatten och tvingade sedan in det i Finlands territorialhav där besättningen greps. Och befinner sig fartyg på internationellt vatten är det bara den stat som registrerat fartyget som har jurisdiktion att tillämpa sina lagar på fartyget, enligt Mahmoudi.

Eftersom Finland har bevis på att fartyget orsakat skadorna kan landet vända sig till Internationella havstribunalen i Hamburg och stämma Cooköarna. Det är dock inte troligt enligt Mahmoudi – eftersom man vet att det är Ryssland som gömmer sig bakom den lilla östaten.

Inte fritt fram för Ryssland

Det här betyder däremot inte att det är fritt fram för Ryssland att göra vad de vill så länge de rör sig på internationellt vatten, enligt Mahmoudi. Rättegången mot Eagle S är trots allt betydelsefull.

— Det ger en signal i varje fall till Ryssland och de stora antal fartyg och länder som är inblandade att det är allvarligt och kan få konsekvenser i framtiden, säger han och tillägger att han tänker sig att andra länder i framtiden kan gå vidare till havstribunalen.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons