Överlevande finns kvar på fartyget
I natt räddades ett sydkoreanskt smekmånadspar. Ljud hörs från fler överlevande. En italiensk besättningsman räddades hittades levande vid 12.00-tiden på söndagen.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
I natt pågick en intensiv jakt på överlevande på den förlista lyxkryssaren Costa Concordia. Fortfarande dyker räddningsarbetare i mörket för att hitta de 39 saknade passagerarna.
Ett sydkoreanskt smekmånadspar hittades i natt och kunde räddas i morse. De sägs vara välbehållna.
– Det var en riskfylld operation, säger Cosimo Nicastro, talesman för kustbevakningen.
– Fartyget ligger i vatten som är 30 meter djupt men det kan plötsligt glida iväg och sjunka helt.
"Vi gör det omöjliga för att nå denna person"
Räddningsarbetarna säger de hört ljud och signaler från minst en annan överlevande.
– Vi har talat med en person ombord men ännu inte lyckats rädda den instängde, säger Luca Carli, talesman för räddningsmanskapet, till nyhetsbyrån AFP.
– Vi gör det omöjliga för att nå denna person, sade kustbevakningens talesman Cosimo Nicastro.
Ljuden sägs komma från tredje däck.
Runt 12.00-tiden räddades mannen som är en italiensk besättningsman.
Enligt uppgifter ska dessutom 29 filippinska köksarbetare sitta fast långt ner i fartyget.
Svenskan kan inte hittas
Ännu har inte UD kunnat lokalisera en av de fem svenskar som fanns på båten. Kvinnan är inte bosatt i Sverige.
– Det har försvårat det är att hon inte är bosatt i Sverige, säger André Mkandawire till Expressen.
Hittills har tre personer bekräftats döda.
Kaptenen gripen
Italiensk polis grep kaptenen och fartygets styrman under fredagskvällen. Kaptenen misstänks för dråp och anklagas för att ha övergivit fartyget. Den 52-årige kaptenen har arbetat på fartyget i över elva år. Efter förhör beslutade chefsåklagaren Francesco di Grosseto att han skulle gripas, skriver CNN.
Tidningen Corriere della Serra skriver att fartyget var kraftigt ur kurs och det finns uppgifter om att kaptenen valde att köra fartyget på grund för att undvika en ännu större katastrof. Rederiets generaldirektör Gianni Onorato menar dock att fartyget var på rätt kurs.