Natten mot söndagen hittades superstjärnan Whitney Houston död på sitt hotellrum i Beverly Hills. Beskedet mottogs med stor sorg bland fans världen över. För vissa blev dödsbeskedet dock ett tillfälle att tjäna pengar. När några av fansen besökte Apples iTunes upptäckte de något som förbytte sorgen mot ilska. Företaget hade nämligen chockhöjt priserna på Houstons album – bara 30 minuter efter hennes död. Därefter följde flera andra företag efter.
Nu spekuleras det i om det är skivbolaget, Apple eller rentav bägge som ligger bakom prishöjningen. Klart är dock att Houstons fans riktar sin kritik specifikt mot just Apple som de anklagar för att ha utnyttjat tillfället för att göra en extra hacka.
Kunder har även vittnat om att Apple bidrog genom att frysa albumen för nedladdning medan priset höjdes. Priset på Houstons Ultimate Collection steg därefter från fem till åtta pund och Apple öppnade upp albumet för nedladdning igen. Företaget anklagas nu för att utnyttja Houstons död för att tjäna pengar.
– Att påstå att jag är arg är en underdrift. Enligt mig är det klart att iTunes försöker tjäna pengar på hennes död. Det är parasiterande, säger en kund till Digital Spy.
Trots de höjda priserna ligger Whitneys superhit I Will Always Love You på förstaplats över iTunes mest nedladdade låtar. Hur mycket extrapengar Apple och skivbolaget kammar hem på prishöjningen återstår att se.