Så tjänar de pengar på Bostonbomberna
Företag finns för att tjäna pengar. En del är dock beredda att, moraliskt, gå längre än andra.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Gawker har listat ett gäng andra moraliskt tveksamma försök att tjäna pengar i efterdyningarna efter bostonbomberna.
Se den listan här.
BOSTON. "Boston Strong" blev snabbt ett motto efter bombdåden vid Boston Marathon och skulle symbolisera hur en stad slöt sig samman och kom tillbaka efter en hemsk upplevelse.
Det tog en dag innan försöken att varumärkesskydda just det mottot inleddes.
Två försök
Två ansökningar lämnades in redan dagen efter bombdådet, ett av ett företag och ett av en privatperson, båda i syfte att sälja t-shirts och andra attiraljer.
– Vårt mål är inte att stjäla mottot, utan snarare att skydda oss själva och våra partners, säger Ryan Gormandy, som äger företaget som lämnade in en ansökan, till Huffington Post.
"Tillhör allmänheten"
Oavsett syftet så verkar försöken att varumärkesskydda mottot inte gå något vidare. Josh Gerben, som jobbar med just sådana frågor, säger till Huffington Post att "Boston Strong" tillhör allmänheten och att den snabba spridningen omöjliggör försöken.
– "Boston Strong" kan inte fungera som ett varumärke.