"Steroider förvandlade mig till en man"

- 23/10/2013, 20:17 -
Armstrong ångrar inte överdoseringen.
1 av 2

Armstrong ångrar inte överdoseringen.

Youtube

Här är en före- och efterbild.
2 av 2

Här är en före- och efterbild.

Youtube

Överdosering av steroider ledde till att kroppsbyggaren Candice Armstrong fick skägg – och "penisliknande" könsdelar.
– Det ser ut som en liten penis, man kan dra tillbaka förhuden, säger hon.

Anabola steroider är ett ständigt problem inom kroppsbyggarbranschen. Många drabbas av bieffekter som leverskador, hårväxt i ansiktet och hudproblem.

En av dem som sett baksidan av steroiderna är Candice Armstrong, 28. Hon började överdosera för att få större muskler – men det slutade med att hon halvt förvandlades till en man. Den tidigare slanka blondinen har nu skäggväxt och klitorisen har börjat växa så att den liknar en penis.

– Det var aldrig min avsikt att bli mer maskulin. Det är klart att större armar och axlar innebär ett maskulint utseende, men det var inget medvetet val att förvandla mig själv från en kvinna till en man, säger hon i en ny dokumentär enligt Daily Mail.

Vill inte gå tillbaka

Men trots hennes nya utseende har hon inga planer på att sluta ta drogerna. Armstrong menar att det skulle göra mer skada än nytta.

– Jag skulle tappa alla muskler men inte tappa de maskulina dragen som ansiktshåret och den mörka rösten. Det är saker som egentligen inte går att få tillbaka. Om jag skulle försöka skulle jag behöva gå igenom samma procedur som en man som vill bli kvinna behöver gå igenom, säger hon enligt Daily Mail.