Kampanjen som har kritiserats.
Kampanjen som har kritiserats. - Foto: Victorias Secret

Victorias Secret får kritik för kampanjen om "perfekta kroppen"

Victorias Secret får stark kritik för sin nya kampanj om den "perfekta kroppen".


STORBRITANNIEN. Den amerikanska underklädeskedjan Victorias Secret har upprört många kvinnor med sin nya kampanj "The perfect body", skriver The Telegraph.

I kampanjen syns endast smala kvinnor och även om reklamen är för kedjans nya behå-kollektion så menar många kritiker att man syftar till att "The perfect body" är skadlig för unga kvinnor.

En av kritikerna är 22-åriga Frances Black som tillsammans med två vänner startade en namninsamling.

– Jag tror verkligen att det bara är ett riktigt skadligt budksap som sänds ut till unga kvinnor. Det är inte bra för kvinnors självkänsla och jag vill att de ska be om ursäkt och ta ansvar för sin kampanj, säger Black.

Gör kvinnor lyckligare

Hon har nu fått in över 500 namnunderskrifter.

– Varje dag bombarderas kvinnor med reklam som som får dem att känna sig osäkra i hopp om att de kommer att slösa pengar på produkter som ska göra dem lyckligare och vackrare. Victorias Secret använder denna taktik och placerar samma budskap om den "perfekta kroppen" över bilden på modeller med mycket smal kroppsbyggnad, säger Black, skriver The Telegraph.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!