Nu förbjuder Trondheim sexistisk reklam på gatorna.
1 av 3
Nu förbjuder Trondheim sexistisk reklam på gatorna. - Foto: TT
Kommunen tycker de ska vara försiktigare med vad de väljer att sponsra.
2 av 3
Kommunen tycker de ska vara försiktigare med vad de väljer att sponsra. - Foto: TT
Svenska Kvinnolobbyn tycker att förslaget borde komma upp även i Sverige.
3 av 3
Svenska Kvinnolobbyn tycker att förslaget borde komma upp även i Sverige. - Foto: TT

Här förbjuds objektifierande reklam

Reklam som kan bidra till negativ självbild – för både män och kvinnor – förbjuds nu på offentlig plats.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Retuscherade reklamannonser som visar upp en overklig bild av modellens utseende, och bilder som kan bidra till att personer får en negativ bild av den egna kroppen, kommer nu försvinna från den norska staden Trondheims gator.

Detta betyder att lättklädda och utmanande annonser kommer försvinna från de annonsplatser som kommunen hyr ut, till exempel de i kollektivtrafiken.

Ottar Michelsen, från Sosialistisk Venstreparti, säger att meningen är att kommuner ska tänka till, och han hoppas att fler väljer att ta liknande beslut.

– Vi måste tänka igenom vilken typ av reklam vi vill vara med och sprida. Vi vill inte delta i spridningen av reklam som bidrar till ökade kroppsideal, säger han till NRK.

Förslaget som röstades igenom förra veckan har redan fått stor uppmärksamhet internationellt. I Storbritannien uppmanar Collective Shout, som är en anti-objektifierings-rörelse brittiska makthavare att följa Trondheims exempel.

Även i Sverige har förslaget blivit uppmärksammat. Sveriges Kvinnolobby som sedan 2013 driver kampanjen Reklamera mot objektifierande reklam uppmärksammade Trondheims beslut igår med anledning av 17 maj firandet.

– Det offentliga rummet tillhör alla. Kvinnor och flickor ska kunna röra sig på gatan utan att mötas av bilder som framställer kvinnor som sexualiserade objekt. Trondheim visar att det är möjligt att motverka objektifiering av kvinnor och att det ytterst är ett politiskt ansvar. Nu väntar vi ivrigt på att svenska städer ska följa efter, säger Clara Berglund, generalsekreterare, Sveriges Kvinnolobby i en kommentar.

/
/
/
stats