Så galet dyr är världens längsta tågtunnel som snart invigs

- 29/05/2016, 15:30
Världens längsta tågtunnel invigs.
1 av 3

Världens längsta tågtunnel invigs.

Hannes Ortlieb (Diskussion) / Wikimedia

Gotthardbastunneln genom alperna.
2 av 3

Gotthardbastunneln genom alperna.

NAC / Wikimedia Commons

Den östliga delen av Alptransit-projektet.
Gula linjen överst: Zimmerberg-bastunneln
Gula linjen till vänster: Den gamla Gotthardtunneln från 1881
Den tjocka gula linjen: Gotthard-bastunneln (under konstruktion)
De röda linjerna visar de existerande huvudspåren.
3 av 3

Den östliga delen av Alptransit-projektet. Gula linjen överst: Zimmerberg-bastunneln Gula linjen till vänster: Den gamla Gotthardtunneln från 1881 Den tjocka gula linjen: Gotthard-bastunneln (under konstruktion) De röda linjerna visar de existerande huvudspåren.

Wikimedia Commons

Men arbetet har tagit 17 år och fått sätta åtta byggnadsarbetes liv till.

Gotthardbastunneln invigs den 1 juni och går mellan de schweiziska småstäderna Erstfeld och Bodio. Det blir då världens längsta tågtunnel med 57 kilometer.

Trafiken som passerar Sankt Gotthard-passet har mer än tiodubblats och de nuvarande tunnlarna har varit starkt belastade. Därför anses bygget som en av de viktigaste passagerna genom Alperna, skriver Dagens Industri.

Bildkälla: Wikimedia Commons

Bygget har pågått sedan 1999 och tunneln godkändes via en folkomröstning. Tunneln går ungefär 600 meter under befintliga Sankt Gotthardstunneln – men i den gamla tunneln kan bara begränsade godståg ta sig fram.

Nya tunneln kommer innebära en mycket smidigare och säkrare resväg där en maxvikt på 4 000 ton kan åka över bergen. Också passagerartåg kommer givetvis kunna åka med mellan 200 och 250 tåg som kan nå 250 kilometer i tummen.

Tågresor mellan de europeiska länderna kommer också att gå snabbare. Bland annat resor mellan Zürich i Schweiz till Milano i Italien minskas med en timme.

Prislappen då? Jo, smaskiga 98 miljarder kronor, skriver Dagens Nyheter.

Dessutom har åtta byggarbetare omkommit under byggnationen. Enligt Daily Mail väntas en längre testperiod och först i december väntas det bli mer regelbunden persontrafik i världens längsta tågtunnel.