Måndag 20 Sep
Stockholm

Emilie, 18, är fortfarande försvunnen – nu hjälper reklambyrån till i sökandet

Det var tidigt på morgonen den 10 juli som Emilie Meng från staden Korsør på västra Själland i Danmark sa hej då till sina vänner efter en utekväll.
1 av 3
Det var tidigt på morgonen den 10 juli som Emilie Meng från staden Korsør på västra Själland i Danmark sa hej då till sina vänner efter en utekväll. Foto: Privat
Man letar efter Emilie utomlands – bland annat i Sverige.
2 av 3
Man letar efter Emilie utomlands – bland annat i Sverige. Foto: Privat
Emilie Meng, 18 år.
3 av 3
Emilie Meng, 18 år. Foto: Privat

Nu har även reklambyrån AFA JCDecaux involverat sig i försvinnandet.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Det var den 10 juli som 18-åriga Emilie Meng försvann i Korsør i Danmark. I över en månad har Meng varit försvunnen. Fallet har engagerat många och bland annat danska Missing People har sökt efter 18-åringen.

Från början var det flera hundra som gav sig ut och letade efter henne men vid det senaste sökandet var det bara elva personer som dök upp. Det sista någon har sett av Meng är bilder från en övervakningskamera på järnvägsstation Korsør.

Men nu har även reklambyrån AFA JCDecaux involverat sig i försvinnandet. Reklambyrån driver elektroniska reklamskärmar på tågstationer i landet och ska nu visa en efterlysning av Meng på stationerna under tre till fyra veckor, skriver Ekstrabladet.

– Just nu under sommarperioden har vi inte full beläggning på våra skärmar. Så det var ett lätt beslut för oss när en person från den privata undersökningen av fallet kontaktade oss och frågade om vi skulle hjälpa och stödja en god sak, säger Karsten Rask Mikkelsen, kommersiell chef för AFA JDDecaux, till Ekstrabladet.

Reklambyrån kommer visa efterlysningen en gång i minuten. Ekstrabladet rapporterar att kostnaderna inte kan vara så höga efter det inte ska vara en full beläggning. En del menar också att det är ett sätt för reklambyrån att få gratis reklam.

– Det får de gärna göra, vi ser det inte så. Vi får en hel del förfrågningar från många organisationer som har en massa pengar i ryggen, men ändå vill ha gratis reklam. Flickans släktingar har inte mycket pengar i ryggen och den här berättelsen berör oss alla. Därför valde vi att ta förfrågan gratis. Det måste vara varje förälders värsta mardröm att deras barn är borta, säger Rask Mikkelsen till Ekstrabladet.

Glöm inte att ladda ner vår app för fler nyheter.

Kommentera
Kopiera länk
Dela