Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Starbucks slutar med sugrör – ska bli plastfria till 2020

Nyheter | 10/07/2018 18:52

Under måndagen meddelade kaffejätten att man kommer ta bort vissa plastprodukter från sina caféer världen över. Alla plastsugrör och plastlock ska vara borta 2020.

Världens största kaffekedja Starbuck har beslutat att man 2020 ska sluta med sugrör och lock gjorda av plast, rapporterar CNBC.

Under måndagen meddelade kaffejätten att man kommer eliminera vissa plastprodukter från sina caféer världen över. Processen för att ersätta plast med något annat material kommer ta tid, men 2020 ska man vara plastfria. Plastlock och sugrör är produkterna som ligger i fokus. Istället för plast ska man erbjuda återvinningsbara material för såväl lock som sugrör, antigen gjort av papper eller komposterbar plast. 

Läs också om kvinna som krävde 40 miljoner av Starbucks – på grund av för mycket is.

Företaget som idag har plast i såväl lock som sugrör ska nu alltså göra en stor förändring i deras materialhantering. Kunderna på deras caféer i Seattle och Vancouver kommer vara först ut att märka av dessa förändringar då sugrör och lock i plast tas bort under hösten. Den första juli i år blev den amerikanska staden Seattle först med att förbjuda plastsugrör och plastbestick. Nästa år kommer samma förbud träda i kraft i Storbritannien och på Irland.

Kalla drycker står för närvarande för drygt hälften av alla sålda Starbucks försäljningar, till dessa beställningar får man ett sugrör. Detta gör att företaget ger ut mer än en miljard sugrör varje år på sina drygt 28 000 caféer. 

Läs även om att när Starbucks skulle lanseras var det väldigt nära att få ett helt annat namn

Kunderna har efterfrågat att restauranger så som Starbucks och McDonald ser över sina rutiner kring hanteringen av plastprodukter så som sugrör, muggar och påsar, men enligt företagen finns det ingen enkel lösning. Många av dessa kedjor har tusentals plastprodukter och serverar miljontals kunder varje dag, vilket gör det svårt att helt eliminera plastprodukter snabbt och utan att det skulle innebära enorma kostnader.

– Det finns för närvarande inte något lönsamt alternativ i den skala vi behöver, sa McDonalds vd Steve Easterbrook förra månaden. 

McDonalds jobbar efter de mål som fastställs i Parisavtalet om klimatförändringar och försöker minska utsläppen av växthusgaser med 36 procent till år 2030.

Starbucks är i sociala medier kända för att skriva fel namn på muggarna. Läs om en anställd på företaget som fick sparken för det som stod på Richards mugg.

Gillar du plast bättre än papper?