Nyheter24
Annons

Publiksuccén i SHL: ”Folk drar folk"

Publicerad: 12 sep. 2025, kl. 05:30
Folkligt, festligt och fullsatt. En vanlig syn i SHL de senaste åren. Arkivbild. Foto: Pär Bäckström/TT

Mästarlaget Luleå sålde ut sin premiär på fem minuter och HV71 krängde biljetter för 1,5 miljoner kronor på några timmar. SHL har slagit publikrekord tre år i rad och rekordruschen ser ut att fortsätta. Förklaringen till succén: pandemin.

Inför lördagens premiär tog TT tempen på klubbarna om hur säsongskortsförsäljningen gått.

Hälften av de 14 klubbarna har ökat och resten ligger på samma nivå som förra säsongen.

Totalt drog SHL under grundserien drygt 2,4 miljoner åskådare förra säsongen, ett snitt på 6 643 per match. Både totalen och snittet var nytt rekord.

Med Djurgården tillbaka talar mycket för en ny rekordsäsong.

SHL:s vd Jenny Silfverstrand tror att effekten av pandemin fortfarande visar sig.

Annons

— När vi hade varit hemma i 1,5 år så längtade man efter att träffas, hänga, skratta och uppleva något tillsammans. Det är inte bara hos oss man ser att det ökar, man ser det även i andra idrotter. Folk drar folk, säger Silfverstrand.

Vill köpa arenan

För SHL-klubbarna var det långt ifrån givet att det skulle bli ett sånt intresse och uppsving. Speciellt inte då det ekonomiska läget var – och i vissa fall fortfarande är – tufft med höga priser och bolåneräntor.

Men oron var obefogad.

Regerande mästaren Luleå har de tre senaste åren haft ett publiksnitt nära sin arenas maxkapacitet (6 150), förra säsongen låg snittet på 6 129.

Annons

Klubben stoppade säsongskortsförsäljningen vid 4 300 sålda för att kunna erbjuda biljetter till matcherna. Där ges medlemmar förtur – och klubben har de senaste åren fördubblat medlemsantalet till nära 10 000.

— Lösbiljettförsäljningen har gått jättebra, till hemmapremiären tog det fem minuter så var den slutsåld. Det är fler matcher som har sålt ut redan innan säsongen har startat, exempelvis när vi möter Skellefteå och mellandagsmatcherna och så vidare. Så intresset fortsätter att vara väldigt högt, säger Luleås kommunikationsansvarige Robert Hedlund.

Luleå förhandlar med kommunen om att köpa loss arenan för att bygga ut den.

Jenny Silfverstrand, vd för SHL.
Jenny Silfverstrand, vd för SHL.

”Jättemycket utrymme”

Annons

HV71 har, trots motiga sportsliga resultat de senaste åren, ökat sin säsongskortsförsäljning och slog rekord när lösbiljetterna släpptes, trots att sajten kraschade. Under en förmiddag såldes biljetter för 1,5 miljoner kronor, rapporterade Jönköpings-Posten.

Så finns det något tak för succén?

— Taket är väl när det inte finns några sitt- eller ståplatser kvar och när alla som kan se matcherna i tv tittar. Det är ju inte bara det vi ser inne i arenorna som är ökningen utan också på sociala medier och i tv. Där finns det jättemycket utrymme kvar för att följa och bli engagerad, säger Jenny Silfverstrand.

Hon säger att varken SHL eller klubbarna tar publiksuccén för given.

— Det gäller att fortsätta vara kreativa, möta våra supportrar, att göra som våra klubbar gör med att jobba med sin publik hela tiden för att de ska få en bra upplevelse. Vara lyhörda och hela tiden skruva på saker.

Fakta: SHL-publiken

Klubbarnas publiksnitt förra säsongen/arenakapacitet (säsongskortsförsäljningen denna säsong/skillnad jämfört i fjol, inom parentes):

Frölunda 11 359/12 044 (4 000/ökning jämfört med i fjol).

Brynäs 7 700/7 909 (3 300/ökning).

Färjestad 7 588/8 250 (Hemligt/samma nivå som i fjol).

Malmö 7 193/12 600 (Hemligt/25 procents ökning).

Linköping 7 103/8 150 (2 500/+900).

HV71 6 722/6 800 (3 800/+400).

Djurgården 6 560 i allsvenskan/8 094 (3 700/20 procents ökning).

Leksand 6 556/7 650 (2 500/som i fjol).

Rögle 6 198/6 310 (4 100/som i fjol).

Luleå 6 129/6 150 (4 300/ökning).

Örebro 5 363/5 500 (3 500/som i fjol).

Skellefteå 5 269/5 801 (2 300/som i fjol).

Timrå 5 163/5 800 (2 345/som i fjol).

Växjö 5 111/5 750 (2 000/10 procents ökning).

Klubbarnas säsongskortsiffror är inhämtade mellan den 4 och 10 september.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons