Flera av landets största lopp har under året fortsatt locka stora startfält.
Stockholm halvmarathon slog nytt rekord med 20 000 löpare. Göteborgsvarvet hade sin bästa notering sedan 2014, då loppet var störst i världen, och under Lidingöloppshelgen väntas över 33 000 delta.
Den grupp som ökar allra mest är unga kvinnor.
En av dem är sociala medier-kreatören Malin Gabrielsson, som tillsammans med Lidingöloppet vill lyfta fenomenet ”slow running”. Hon är själv ingen van löpare och berättar att hon innan samarbetet inte ens kunde springa en kilometer.
— Jag tänker att hela resan ska vara för att inspirera folk till att våga börja springa och att det är okej att inte vara snabb, så länge du kommer ut, säger hon.
Prestigelöst att springa
Till 30-kilometersloppet är 40 procent fler unga kvinnor anmälda i år jämfört med i fjol. En ökning som Krister Svensson, verksamhetschef för Lidingöloppet, tror till stor del beror på sociala medier.
— Jag tror att många unga kvinnor har kommit fram till att det är rätt prestigelöst att springa, säger Svensson.
Även arrangören bakom Stockholm halvmarathon ser samma trend.
— I och med att löpning har blivit så stort och trendigt, och att det finns profiler som skapar innehåll kring löpning, har vi blivit en naturlig anhalt när folk pratar om löpning, säger Sebastian Wallin.
Minst lika viktigt
Influeraren Malin Gabrielsson beskriver sig som en i mängden av alla löparprofiler, men menar att hennes plattform är till för att sticka ut.
— Det är väldigt viktigt att plattformen för snabba löparinfluencers finns också, men min plattform är minst lika viktig, säger Gabrielsson.
Hon säger att reaktionerna sedan starten har varit positiva.
— Bara jättefina. Kommentarer som: ”Gud vad skönt att se ett mer mänskligt tempo”.
