I kampanjen "Sport för alla" poserar karaktären Kenny med sportredskap i regnbågsfärger.
1 av 3
I kampanjen "Sport för alla" poserar karaktären Kenny med sportredskap i regnbågsfärger. - Foto: Bredbandsbolaget
Bilderna tar tydligt ställning mot Rysslands antigay-lagar.
2 av 3
Bilderna tar tydligt ställning mot Rysslands antigay-lagar. - Foto: Bredbandsbolaget
"På Bredbandsbolaget tycker vi att idrott är för alla, oavsett bakgrund eller sexuell läggning", säger Jesper Hedblom marknadsansvarig på Bredbandsbolaget.
3 av 3
"På Bredbandsbolaget tycker vi att idrott är för alla, oavsett bakgrund eller sexuell läggning", säger Jesper Hedblom marknadsansvarig på Bredbandsbolaget. - Foto: Bredbandsbolaget

Bredbandsbolaget tar ställning mot Rysslands lagar i sin nya kampanj

Allt fler ställer sig emot att OS avgörs i ryska Sotji. Nu är det Bredbandsbolaget som satsar på en regnbågsinspirerad reklam – i protest mot Rysslands antigaylagar.


Rysslands antigaylagar

Rysslands lagar förbjuder homosexuell propaganda mot minderåriga i landet.

Det anses även kriminellt att stödja homosexuellas rättigheter.

Bredbandsbolaget tar i sin nya reklamkampanj ställning mot Rysslands antigaylagar. Kampanjen heter "Sport för alla" och startar under onsdagen och pågår under hela OS.

Produktionsbolaget Acne ligger bakom kampanjen och den ska lägga fokus på företagets olika tevepaket. Karaktären Kenny, som spelas av Pär Jonasson, förekommer som vanligt i Bredbandsbolagets reklamer och poserar i olika sportredskap i regnbågsfärger. 

– Kampanjen syftar främst till att visa att man kan uppleva vinterspelen hemma i tevesoffan med något av våra tevepaket. Samtidigt vill vi, liksom många andra, visa vårt ställningstagande i den pågående debatten som rör just Ryssland och mänskliga rättigheter. På Bredbandsbolaget tycker vi att idrott är för alla, oavsett bakgrund eller sexuell läggning och vi hoppas att nå ut med vårt budskap med hjälp av den här kampanjen, säger Jesper Hedblom, marknadsansvarig på Bredbandsbolaget, i ett pressmeddelande, enligt Dagens Media.

AT&T tar ställning

AT&T, det amerikanska telekommunikationsföretaget, har också gått ut och tagit ställning mot Rysslands lagar. I ett blogginlägg skriver företaget, enligt USA Today, att "Rysslands lagar är skadliga för HBT-individer och familjer och lagarna är skadliga för ett mångsidigt samhälle".

AT&T gör stor reklam för vinter-OS och är sedan lång tid tillbaka sponsorer till USA:s olympiska kommitté. I och med sitt uttalande blir företaget det första med starka olympiska kopplingar att öppet ta ställning mot Rysslands antigay-lagar.

Får kritik

Al Ries, grundare av konsultföretaget Ries & Ries, kritiserar dock AT&T:s ställningstagande.

– Som en fundamental princip ska företag inte vara involverade i dessa moraliska eller personliga frågor. Nästan oavsett vilken ställning ett företag tar kommer det alltid att finnas människor inom företaget som inte håller med. De ska fokusera på att tillverka produkter och ge service till sina kunder, säger han till USA Today.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!