1 av 8
- Foto: Scanpix
2 av 8
- Foto: Scanpix
3 av 8
- Foto: Scanpix
4 av 8
- Foto: Scanpix
5 av 8
- Foto: Scanpix
6 av 8
- Foto: Scanpix
7 av 8
- Foto: Scanpix
8 av 8
- Foto: Scanpix

Ferrari slår ifrån sig kritiken

Ferrari har fått kritik för att man gjort smygreklam för tobaksbolaget Philip Morris. Men hos Ferrari förstår man inte kritiken.


Europeiska läkare har vädjat till regeringarna i Storbritannien och Spanien att granska den streckkodslogga som Ferrari har på sina bilar. Enligt hälsoexperter ska loggan vara reklam för Marlboro, den ska påminna om ett cigarettpaket från stallets sponsor Phillip Morris.

I Europa är det förbjudet att göra reklam för tobaksvaror i samband med sportevenemang. Det italienska stallet förstår dock inte kritiken som lyftes fram i den brittiska tidningen The Times i dagarna.

- Det har inte förekommit någon logga eller reklam (från Marlboro) på bilarna sedan 2007, säger en talesman för stallet.

Även på förarnas dräkter syns streckkoden som ska påminna om ett cigarettpaket.

Ferrari försvarar sig också med att man inte gör reklam för Philip Morris ens i länder där det faktiskt är tillåtet.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!