Zlatan tar över världen: Inte ens Coca-Cola rår på honom

- 25/03/2015, 10:25
Zlatan Ibrahimovic.
1 av 4

Zlatan Ibrahimovic.

BILDBYRN / BILDBYRN

Zlatan Ibrahimovic.
2 av 4

Zlatan Ibrahimovic.

BILDBYRN / BILDBYRN

Zlatan Ibrahimovic.
3 av 4

Zlatan Ibrahimovic.

BILDBYRN / BILDBYRN

Zlatan Ibrahimovic.
4 av 4

Zlatan Ibrahimovic.

BILDBYRN / BILDBYRN

Zlatans varumärke hade en bra vecka förra veckan.

Det har stormat mycket kring Zlatan Ibrahimovic de senaste veckorna. Så pass mycket att han omnämndes mer i traditionella medier förra veckan än självaste dryckesjätten Coca-Cola, enligt en undersökning från Meltwater.

Under perioden 14-20 mars omnämndes Zlatan 11 365 gånger i traditionella medier världen över, jämfört med Coca-Colas 10 800.

– Vår tes var att Zlatans senaste vecka måste ha skapat många rubriker, med tanke på utvisningen och hans senaste uttalanden om Frankrike, och mycket riktigt stämde detta. En annan viktig faktor är att Zlatan kontinuerligt får en hel del publicitet på grund av sina samarbeten med andra företag och organisationer, till exempel tatueringskampanjen han gjorde för World Food Programme, säger Tobias Johansson, area director på Meltwater Sweden i ett pressmeddelande.

Bildkälla: Bildbyrån

På andra håll ligger dock Zlatan efter Coca-Cola. I sociala medier omnämdes Coca-Cola 45 000 gånger medan Zlatan "bara" omnämdes 15 000 gånger.

Zlatan var mycket hetare än Coca-Cola i sociala medier i Sverige (915 omnämnanden) och i Frankrike (1 221 omnämnanden) förra veckan, men bara i USA har Coca-Cola nämnts över 4 500 gånger. Det kan inte ens Zlatan vinna över, säger Tobias Johansson.