Nu är det slut med toppmatcher i Premier League för Telias kunder
Telia väljer att inte godkänna de ökade kostnaderna som det skulle betyda att inkludera Viasat Sports nya kanal som kommer innehålla toppfotbollen i Europa.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Under fredagen gick Telia ut med informationen om att deras kunder inte kommer ha tillgång till toppmatcherna av Premier League och Champions League kommande säsong.
Anledningen är att Telia valt att inte ta med Viasats nya kanal Viasat Sport Premium i sitt sportpaket. Kostnaderna skulle bli för höga, antingen för Telia eller för kunderna som då skulle få en prishöjning på sitt paket.
– Någonstans kommer det till en gräns där det blir för dyrt och dit har vi kommit nu och det är såklart jättetråkigt, säger Jonas Hasselgren, konsumentansvarig på Telia Sverige.
"Vill inte lägga mer kostnader på kunderna"
I samband med en tidigare prishöjning från Viasats håll så uttalade sig Viasats sportchef Per Nunstedt till Aftonbladet om att han hoppades på att TV-operatörerna skulle ta en större del av kostnaderna.
– Vi tycker inte om att lägga mer kostnader på kunderna. I de dialoger som vi haft med operatörerna är det så att vi tycker att det fler som har fått mer rättigheter för pengarna och då är det också allra högst rimligt att distributörerna får betala mer, sa Nunstedt då.
– Vår utgångspunkt är att det här inte är en kostnad som ska läggas på konsumenterna. Vi har betalat, kunderna har fått betala mer och nu tycker vi att det är rimligt att även distributörerna tar en del av kostnaden, förklarade Nunstedt till Aftonbladet.se
"Försöker hitta lösningar till alla"
För Telias kunder betyder detta alltså att det befintliga paketet som de har kommer finnas kvar men att de missar den absolut toppfotbollen. På Telias hemsida skriver de att det kommer bli ett större fokus på Serie A i Viasat Fotboll som tidigare innehöll toppmatcherna.
Hur kommer dialogen med era kunder vara nu?
– Vi kommer hantera varje kund individuellt, vi ska försöka hitta lösningar till alla, säger Jonas Hasselberg på Telia.
Nyheter24 har försökt få tag på Viasat för en kommentar.