1 av 6
- Foto: Bildbyrån
2 av 6
- Foto: Bildbyrån
3 av 6
- Foto: Scanpix
4 av 6
- Foto: Scanpix
5 av 6
- Foto: Scanpix
6 av 6
- Foto: Scanpix

Lillebror BP jobbar i skuggan av drakarna

Brommapojkarna är i skuggan av Djurgården och AIK och även Hammarby, förmodligen ett tag till. ”Det tar tid att bygga upp en publik när man är lillebror”, säger Kim Bergstrand till Nyheter24.


Brommapojkarna meddelade i mitten av december att man skrivit ett femårigt avtal med Stadium och ett sexårigt med Adidas. Inte dåligt för en klubb med bara 2 860 åskådare i snitt. Ännu värre var det förstås i Superettan året innan, då en genomsnittlig match lockade 949 åskådare till Grimsta.

Nu har dock Brommapojkarna gjort ett år i allsvenskan, där man slutade på en fin åttondeplats. Men hur ska man göra för att få upp intresset?

- Det tar tid att bygga upp en publik när man är lillebror. Men ju längre vi är med i allsvenskan kommer det att komma, siar tränaren Kim Bergstrand.

- Jag har ju hand om det sportsliga, men det jag kan bidra med är att vi spelar en bra fotboll och att vi vinner våra matcher.

Bergstrand, 41, har tidigare varit tränare i Nacka FF år 2001 och gick över till BP:s U-lag 2004. Sedan 2008 är han A-lagstränare, och han medger att det är lite tyst kring klubben.

- Fast jag har aldrig haft en stor klubb, så jag kan inte riktigt jämföra hur det är där, säger han till Nyheter24.

Spännande namn som Pontus Segerström, Babis Stefanidis och Pablo Piñones-Arce har tillkommit. Tyvärr för Bergstrand är mittfältaren Philip Haglund, nyss uttagen till landslaget men som tvingades tacka nej till januariturnén, såld till holländska Heerenveen. Ett tungt avbräck.

- Det är klart att det är tufft, få lag i allsvenskan skulle inte sakna en Philip i sitt lag. Det är ingen hemlighet att vi kommer att sakna honom.

- Men jag känner att mittfältet är en stark och bra lagdel även utan honom, avslutar Bergstand.

Fick mycket skit för "sandåkern"

Förra säsongen fick BP mycket skit för den dåliga planen på Grimsta IP som liknades vid en sandåker.

- Det kan man inte klandra oss för, det är vaktmästarnas jobb. Men nu är det uppvärmt konstgräs, arenan har renoverats för 15 miljoner kronor, säger ordföranden Ola Danhard till Nyheter24.

Värmeslingor och konstgräs ger helt andra förutsättningar för träning och är så klart en fördel för BP. Den gångna säsongen fick man spela sina hemmamatcher på dispens. Vid fotbollspremiären 2010 ska Brommapojkarna ha allsvenskans modernaste konstgräsplan.

En andra säsong i allsvenskan, en uppiffad arena och förhoppningsvis sportsliga framgångar kan troligtvis generera lite mer folk till arenan.

- Vi jobbar hela tiden för att locka mer folk till våra matcher men det är inte lätt i skuggan bakom de stora drakarna. Men vi har ett bra lag och vi hoppas att mer folk ska komma till Grimsta.

Avtalen med Adidas och Stadium imponerar. Med liten publik får man hitta andra sätt att locka sponsorer.

- Det är klart att det är lättare om man har mycket publik, men vi jobbar hela tiden hårt och kan visa upp en bredd och seriositet, vi får hitta de värden som är bra i övrigt.

Brommapojkarna är Europas största förening sett till antalet spelare. Men knattelagen genererar inte pengar till A-laget, men däremot spelare.

- Vi kan rekrytera underifrån och det är vad det går ut på för oss. A-laget står på egna ben, avslutar Danhard.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!