Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

MFF:s tifogrupp: "HIF misslyckas alltid med sina tifon"

Viktor Olsson berättar om arbetet med Malmö FF:s tifogrupp.
1 av 8

Viktor Olsson berättar om arbetet med Malmö FF:s tifogrupp.

Bildbyrån/Nils Jakobsson/Privat

MFF Tifosi 96 är gruppen bakom Malmö FF:s tifon.
2 av 8

MFF Tifosi 96 är gruppen bakom Malmö FF:s tifon.

Bildbyrån / Nils Jakobsson

Viktor Olsson är engagerad i Malmö FF:s tifogrupp MFF Tifosi 96.
3 av 8

Viktor Olsson är engagerad i Malmö FF:s tifogrupp MFF Tifosi 96.

Privat

MFF:s bästa tifo under 2000-talet är, enligt Viktor Olsson, det tifo som föreställde en bok inför matchen mot Mjällby 2010.
4 av 8

MFF:s bästa tifo under 2000-talet är, enligt Viktor Olsson, det tifo som föreställde en bok inför matchen mot Mjällby 2010.

Bildbyrån

Under 2010 firade klubben 100 år och klubbens historia var därför en röd tråd genom alla tifon det året.
5 av 8

Under 2010 firade klubben 100 år och klubbens historia var därför en röd tråd genom alla tifon det året.

BildbyrΌn / Emil Malmborg

Tifot inför matchen mot Syrianska förra året då klubben firade sin 20:e serieseger.
6 av 8

Tifot inför matchen mot Syrianska förra året då klubben firade sin 20:e serieseger.

Bildbyrån/Petter Arvidson

När Malmö FF mötte Milan 2011 hade supportrarna ett tifo riktat till Zlatan Ibrahimovic, som spelade för Milan i matchen.
7 av 8

När Malmö FF mötte Milan 2011 hade supportrarna ett tifo riktat till Zlatan Ibrahimovic, som spelade för Milan i matchen.

Bildbyrån / Nils Jakobsson

AIK:s tifo mot IFK Göteborg förra året. Matchen var AIK:s första sedan Ivan Turinas bortgång. Tifot var en fin gest enligt Viktor Olsson.
8 av 8

AIK:s tifo mot IFK Göteborg förra året. Matchen var AIK:s första sedan Ivan Turinas bortgång. Tifot var en fin gest enligt Viktor Olsson.

Bildbyrån / Marcus Ericsson

Sport | 16/03/2014 13:36

Viktor Olsson berättar om arbetet kring Malmö FF:s tifogrupp MFF Tifosi 96. Han vill dock inte avslöja om det finns några planer inför den kommande säsongen.–Den som lever får se, säger han.

Viktor Olsson är engagerad inom Malmö FF:s tifogrupp MFF Tifosi 96. Han beskriver sig själv kort och gott som en 20-årig rörläggare från Malmö som gillar fotboll.

– Vi är en grupp på cirka tio personer i tifogruppen. Sedan finns det folk som kommer och går och vissa som hjälper till när det behövs extra mycket hjälp. Vi är allt ifrån 17-30 år, där någon är hästmatförsäljare och en annan är DJ, säger han.

När ett tifo syns på läktaren är det bara synligt i några minuter, men Viktor Olsson berättar att det kan ligga 1-2 månaders arbete bakom ett tifo.

– Någon kommer upp med en idé och sedan bollar vi den mellan oss. Därefter gör vi upp en skiss över hur det kommer att se ut på läktaren och under tiden är det vissa delar av idén som försvinner medan nya saker tillkommer. När vi sedan bestämt oss är det dags att beställa material och färg och sedan börjar vi sy. Vi kör mycket på riktigt tyg. Plast ska bara vara till för leksaker.

"Ser för jävligt ut"

Hur mycket ett tifo kan kosta är väldigt varierande berättar Viktor Olsson, men det kan ligga på mellan 15 000 och 60 000 kronor, beroende på hur stort det är. Samtidigt försöker de återanvända så mycket material som möjligt.

– Jag lägger ner mycket tid på det här. Folk i min närhet har fattat att det här inte bara är en fluga, utan det här är den jag är. Det är framförallt genom tifon som jag känner att jag bidra och vara med och utveckla en bättre läktarkultur. Ju högre standard vi håller på läktarna desto bättre spelar förhoppningsvis laget på planen.

Det finns många olika typer av tifon. Man kan använda sig av mosaiktifon, bengaler, flaggor, så kallade kaostifon och liknande.

– Jag tycker bäst om när ett tifo har en anknytning till en händelse. Under 2010 var klubbens historia en röd tråd genom alla tifon och då hade vi enormt snygga arrangemang. Det sämsta är när man använder plast i sina tifon. Det ser för jävligt ut.

En tifovan publik

Viktor Olsson berättar att han inte engagerar sig i tifoverksamheten för att få beröm och uppmärksamhet, utan för att hylla klubben.

– Gör vi bra grejer som supportrarna uppskattar får vi mycket pengar i bidrag som vi sedan kan använda till framtida arrangemang.

Förra året hade Malmö FF ett publiksnitt på 16 093 åskådare under sina hemmamatcher i allsvenskan. Det är alltså många människor som ska involveras i gruppens tifoarrangemang.

– Det är ofta jag som står med megafonen och instruerar publiken i hur det ska gå till. Jag tycker faktiskt att vi har en väldigt lyhörd publik. Framförallt sedan 2010 har vi en väldigt tifovan publik, så det är nästan aldrig några problem med att styra upp det.

"De misslyckas alltid"

Enligt Viktor Olsson finns det inga lag som inspirerar MFF Tifosi 96:s arrangemang.

– Vi försöker köra på en egen still och vill inte kopiera några andra. Ibland kan man kolla på klipp och lägga ihop olika pusselbitar på hur man kan göra. Jag inspireras mest av de tekniska detaljerna, som exempelvis hur man kan hissa upp ett tygstycke på olika sätt.

Malmö FF:s största antagonist är som bekant Helsingborg, men de verkar inte vara någon större konkurrent i tifoverksamheten om man frågar Viktor Olsson.

– De är så små och inget jag lägger min tid på. De har försökt med tifon ibland, men alltid misslyckats.

Malmö FF inleder årets allsvenska säsong hemma mot Falkenberg 30 mars. Det här året ska klubben försöka försvara sitt SM-guld från förra året och även ge sig ut i Champions League-kval. Om MFF Tifosi 96 har några planer på tifon inför året vill Viktor Olsson däremot inte avslöja.

– Den som lever får se.

Malmö FF:s bästa tifo under 2000-talet, enligt Viktor Olsson:

Hemmamatchen mot Mjällby 2010, då guldet säkrades i den sista omgången.

TYCK TILL
Hot or Not?
Vilket lag i Sverige har bäst tifon?