Tjej i Frölunda-tröja.
1 av 3
Tjej i Frölunda-tröja. - Foto: Cramo Top Scorer
Frölunda tyckte inte om bilderna.
2 av 3
Frölunda tyckte inte om bilderna. - Foto: Cramo Top Scorer
Det gör säkerligen inte Skellefteå heller.
3 av 3
Det gör säkerligen inte Skellefteå heller. - Foto: Cramo Top Scorer

Här är bilderna som får hockey-Sverige att rasa

Sexismen har återigen nått idrottsvärlden. Den här gången är det CHL:s sponsor Cramo som har marknadsfört Frölundas match med lättklädda tjejer i hockeytröjor.


Inför torsdagens Champions Hockey League-match mellan Frölunda och Geneve-Servette twittrade CHL-sponsorn Cramo ut en sexistisk bild på en lättklädd kvinna i Frölunda-tröja.

Det fick många att rasa – däribland Frölunda själva.

– Det stämmer inte med våra värderingar. Det är inte den här typen av marknadsföring vi vill förknippas med, säger klubbens ordförande Mats Grauers till GT.

"Förstår om folk har reaktioner"

Även på Cramos svenska filial har man svårt att se huvudkontorets sätt att marknadsföra hockeyturneringen.

– Jag förstår om folk har reaktioner. De här tjejerna i hockeytröjorna är där bara för att de är snygga tjejer och då kan jag förstå att folk tycker så, säger presskontakten Anders Collman till GT

Efter klagomål har Cramo tagit bort bilderna från sin Twitter och, tja, ska man kalla det för en ursäkt?

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Är det okej att marknadsföra idrott på det här sättet?
Tack för din röst!