- Foto: Volkswagen AG

Nya Volkswagen Touareg – en Bentley till reapris?

Volkswagens stora suv Touareg är märkets dyraste personbil går i många fall loss på över miljonen. Nu har den fått en uppdatering, och vi har provkört bilen i Norge.


Att betala miljonbelopp för en Volkswagen kan verka lite väl extremt, men när man tittar närmare på Touaregs släktträd blir prislappen lite lättare att svälja.

Bottenplattan delas nämligen med lyxigare vagnar som Porsche Cayenne, Lamborghini Urus och Bentley Bentayga.

I stället för att se den stora folkan som en dyr svenssonbil kan man alltså se den som en billig Bentley.

En försiktig uppdatering

Volkswagen Touareg lanserades i sin nuvarande generation redan år 2018, och uppdateras nu för första gången på ett ganska blygsamt sätt.

Drivlinorna känns igen sen tidigare, medan chassit har kalibrerats om för bättre vägegenskaper.

Exteriört har fronten uppdaterats med en bredare grill, och där bak sträcker sig nu bakljusen över hela bilens bredd och innefattar Volkswagen-emblemet som lyser upp i rött.

Vi provkörde Volkswagen Touareg i Norge. (Foto: Volkswagen)

Nya framlyktor och större skärmar

Teknikmässigt är den stora nyheten de nya HD Matrix-framlyktorna, som lyser upp vägbanan med över 38 000 LED-dioder.

Dessa ska exempelvis pricksäkert kunna blända av precis den del av helljuset som lyser på mötande bilar.

Systemet Innovation Cockpit, som innefattar ett digitalt instrumenthus och en gigantisk skärm på mittkonsolen, är nu också standard.

MMI-systemet förlitar sig till stor del på touchkontroller vilket inte är helt positivt, men är ändå mer lättanvänt än motsvarigheterna i gemene Volkswagen-produkt.

Interiören i övrigt är sig lik och kan uppfattas som lite väl plastig. Lyxdetaljer som 4-zons klimatanläggning och både värme och ventilation i stolarna väger dock upp helhetsintrycket.

Touareg erbjuder teknik en masse. (Foto: Volkswagen)

Laddhybriden mest populär

Den modell som väntas bli mest populär i Sverige är toppmodellen Touareg R, vilket är en sportig laddhybrid med en effekt på 462 hästkrafter. Den elektriska räckvidden ligger på 50 kilometer.

Modellen känns igen genom sportiga attribut som blanksvart grill och stora, svarta fälgar. Man kommer även att erbjuda en diesel-V6:a med en effekt på 286 hästkrafter på den svenska marknaden.

I utlandet kommer det även att erbjudas ytterligare ett antal bensin- och dieseldrivlinor, samt en mer effektsvag laddhybrid än R-versionen.

I Sverige räknas laddhybriden bli mest populär. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Touareg är avslappnande 

När man ger sig ut på vägen inser man tämligen omgående att Touareg R, trots sin sportiga framtoning, inte erbjuder en särskilt exalterande körupplevelse. 

I stället är det lyxbilsgenerna som skiner igenom, och bilen gör sig riktigt bra som bekväm långfärdsvagn.

Ljudnivån är låg, sätena är bekväma, och bilen rör sig med en stabil självsäkerhet genom kurvor och över ojämnheter.

Luftfjädringen isolerar också effektivt de åkande från underlaget, även om de sportigt stora fälgarna på R-versionen gör att skarpare gupp gör sig kända.

Att köra långt i en Touareg är ingen utmaning. (Foto: Volkswagen)

Tyst och följsam körupplevelse

Samtliga drivlinor skickar kraften till alla fyra hjul genom en 8-stegad automatlåda.

I Touareg R leder detta upplägg till en tyst och följsam körupplevelse vid både el- och bensindrift, och kraften känns alltid tillräcklig.

Övergången mellan el- och bensindrift hade dock kunnat vara mjukare.

Även med dieselmotor bjuder Touareg på en lugn färd. Motorn gör inte mycket väsen av sig, och harmonierar med sitt goda vridmoment fint med automatlådan.

Volkswagen har sålt Touareg sedan 2002. (Foto: Volkswagen)

Blygsam uppdatering av en redan bra bil

Volkswagen Touareg är i mångt och mycket en övning i evolution snarare än revolution.

Utöver de högteknologiska framlyktorna, som vi tyvärr inte hade möjlighet att testa ordentligt under provkörningen, är uppdateringarna nämligen ganska små.

Den elektriska räckvidden på bara fem mil i Touareg R är lite snålt med dagens mått mätt, och interiören lite plastig.

Det betyder dock inte att modellen ska ratas för det, då den bjuder på följsamma drivlinor och fantastisk långfärdskomfort.

Nya Touareg är därmed alltjämt ett vettigt alternativ för att komma åt egenskaperna av en lyxsuv, men i ett relativt prisvärt och diskret format.

Volkswagen Touareg är en lyxbil i ordets rätta bemärkelse. (Foto: Volkswagen)

Betyg av Volkswagen Touareg: 4/5

Volkswagen Touareg
Motor: 3-liters V6, diesel, 286 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 6,2 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Vikt: 2 180 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4902/1712/1984 mm
Pris: 749 900 SEK

Volkswagen Touareg R
Motor: 3-liters V6, bensin,elmotor, 340 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 2 539 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4902/1693/1984 mm
Pris: 1 004 900 SEK

/
Bil
/