Tesla och Hertz
Hertz satsning på elbilar haltar en smula - Foto: TT/Collage

Hertz satsade på Tesla – men få vill hyra elbilar

Hyrbilsmarknaden drabbades hårt av restriktionerna på resande under pandemin och Hertz, en av de största spelarna på marknaden, gick i den vevan i konkurs.

I oktober 2021 var företaget på fötterna igen efter en rekonstruktion, och lanserade då en stor satsning på elbilar med målet att 25 procent av företagets bilar skulle gå på el.

Man avslöjade också avsikten att beställa hela 100 000 Tesla Model 3.

Nyheten ledde till en rusning i aktiekurserna för både Hertz och Tesla, men två år senare rapporterar nu amerikanska CNBC att satsningen blev allt annat än lyckad.

Allmänheten är skeptisk

Målet för Hertz var bland annat att framstå som mer miljömedvetna och differentiera sig från andra hyrbilsbolag. Man ville också tilltala företagskunder som har hållbarhetsmål att uppnå, samt få ett försprång i branschen.

Det har emellertid visat sig att de flesta som inte redan äger eller har kört en elbil är skeptiska till att hyra en. Detta är ett problem då marknadsandelen för elbilar fortfarande är låg på de flesta håll i USA. 

Andra stora hyrbilsfirmor, som Avis och Enterprise, väntade med att satsa på elbilar för att se hur efterfrågan utvecklade sig och har därför inte hamnat i samma situation.

F1-mästaren Verstappen fick inte hyra sportbil – är för ung

Dyra reparationer och dåligt andrahandsvärde

Ett annat stort problem är att elbilarna har visat sig dras med långa leveranstider vid reparationer, och reparationskostnaderna vid en olycka är runt de dubbla jämfört med resten av Hertz flotta.

Den senaste tiden har också begagnatpriserna på elbilar sjunkit kraftigt, inte minst på grund av att Tesla har sänkt sina nypriser till nivåer långt under vad Hertz köpte sina bilar för.

Enligt CNBC:s beräkningar spenderade Hertz runt 2,5 miljarder dollar på Tesla-bilar under 2022, vilket betyder att märket står för den absoluta majoriteten av företagets elbilsflotta. 

Allt detta påverkar företagets resultat negativt.

Test visar: Bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift på vintern

Det finns ljusglimtar

Hertz satsning på elbilar har emellertid inte varit dålig på alla fronter.

De eldrivna hyrbilarna har nämligen visat sig populära hos taxiförare som kör för appar som Uber och Lyft, som hyr runt två tredjedelar av Hertz elbilar.

Uber- och Lyft-förarna betalar dock betydligt mindre för att hyra bilarna än vanliga konsumenter, och krockar också oftare än gemene bilhyrare.

Elbussar ställer till problem i Norge – här är anledningen

Fortsätter, men utan Tesla

Hertz säger nu att man inte kommer att överge satsningen på elbilar och gå tillbaka helt till mer konventionella hyrbilar.

På grund av problemen med reparationstider kommer man dock att överge Tesla som leverantör.

I stället kommer man att köpa bilar från General Motors och Polestar, som har bättre tillgänglighet av reservdelar och mer utbyggda servicenätverk.

Trots strejken: Tesla dubblar försäljningen i Sverige 2023

Bil