Toyota Prius
Toyota Prius är en otippad favorit i Mongoliet - Foto: Toyota Heritage

Därför är Toyota Prius en favorit i extremkalla Mongoliet

Toyota Prius uppfattas kanske inte som världens tuffaste bil, men i extremkylans Mongoliet är modellen ändå mäkta populär.


Hybridbilen Toyota Prius nådde stora framgångar i början av 2000-talet, och blev med sin miljövänliga framtoning snabbt känd som alla bilentusiasters största hatobjekt.

På senare tid har modellen dock fått ett uppsving på en oväntad marknad – nämligen Mongoliet.

Elbilar är överlägsna bensin och diesel på vintern

13 procent av bilbeståndet

I Djingis Khans hemland är bara 10 procent av vägarna asfalterade och därför borde det rimligtvis finnas andra modeller i Toyotas modellutbud – exempelvis Hilux eller Land Cruiser – som borde passa bättre för förhållandena. 

Det enda sättet att nå de flesta delarna av landet är över gräs- och grusstigar över stäpp och berg. 

Sedan har vi kylan. Ulan Bator är världens kallaste huvudstad, en plats som är kallare än både Moskva och Ottawa. Som vi märkt hemma i Sverige under de senaste veckorna så är inte kyla optimalt för fordon som förlitar sig på batterier för sin framdrift. 

Trots dessa eländiga förutsättningar utgör Toyota Prius nästan 13 procent av personbilarna på mongoliska vägar enligt statliga data.

EU ska granska kinesiska elbilar - vill införa tariffer

En otippad favorit

Battsengel, en mongol som The Globe and Mail intervjuat, berättar att han valde att köpa sin Toyota Prius för dess pris på endast 2 500 dollar, samt dess bränsleekonomi. Han var dock inte helt säker på sitt val.

– Jag tänkte faktiskt på att byta ut den och köpa en annan bil, säger han och tillägger att – Det tog en månad för mig att bli övertygad om att det är en bra bil.

Och ingen ifrågasätter hans beslut längre - eftersom många andra i landet har kommit till samma slutsats.

Över hälften av alla importerade bilar till Mongoliet har stundtals varit Toyota Prius. Därför är det inte särskilt långt bort att utnämna hybriden till nationalbil i Mongoliet. 

Att tanka diesel i bensinbilen – ett dyrbart misstag?

Startar lätt i extrem kyla

Prius-dominansen i landet kommer huvudsakligen av två skäl.

Det handlar dels om de låga ägandekostnaderna. Mongoliet tar inte ut någon skatt på hybridbilar, samtidigt som Prius också är mycket bränsleeffektiv.

Dessutom är bilen väldigt väl anpassad för den extrema kylan Mongoliet upplever vintertid. 

Eftersom en hybrid måste kunna starta sin motor väldigt snabbt är både startmotorn och startbatteriet på Prius rejält dimensionerade, och bilen startar således i temperaturer där normala bensin- och dieselbilar ofta kastar in handduken.

Däremot är Priusens popularitet i Mongoliet inget som Toyota har lyckats kapitalisera på. Man säljer nämligen bara ett tiotal nya per år – resten importeras begagnade.

27 bilmärken säljer nu enbart elbilar i Norge

Bil