Brinnande bil
Att släcka en brinnande elbil är inte det lättaste - Foto: Johan Nilsson/TT

Så släcker man en brinnande elbil

Brinnande elbilar är väldigt svåra att släcka med konventionella metoder. En video från USA visar en ny släckningsmetod i ett skarpt läge.


Att släcka brinnande elbilar är svårt på grund av deras stora batteripaket, som i regel är av litiumjon-typ och innehåller mycket energi.

Nu har brandkårer världen över börjat att utrusta sig med särskilda elbils-brandfiltar, och en video från en bilbrand i USA visar en sådan i användning.

Videon är publicerad av South Metro Fire Rescue Centennial i delstaten Colorado, som tidigare i januari kallades till ett hus där en Jaguar I-Pace hade börjat brinna i garaget.

Så får du bilen att klara iskylan på vintern: "Många blir förvånade"

Brinnande elbil i garage

Efter att ha släckt det mesta av branden upptäckte brandmännen att bilens batteripaket fortfarande glödde, vilket är farligt av flera anledningar.

En sådan situation är enligt brandkårens kommunikationschef Eric Hurst problematiskt både på grund av risken att elden sprider sig, och då brandröken är mycket giftig.

Man drog därför ut bilen ur garaget och täckte den med brandfilten vilket släckte branden.

Fungerar inte att släcka med vatten

Filten fungerar genom att förhindra att nytt syre kommer till det brinnande området, vilket till slut kväver branden.

Att släcka en brinnande elbil på traditionellt sätt med vatten fungerar dåligt av flera anledningar. Det främsta problemet är att det inte är en effektiv släckningsmetod. Enligt Eric Hurst är det svårt att få in vattnet till det batterimaterial som brinner.

Det kan dessutom krävas väldigt mycket vatten för att släcka ett batteri i en elbil. Carscoops har tidigare rapporterat om en brinnande Tesla som krävde över 130 000 liter vatten för att släckas.

Under släckningsprocessen kontamineras dessutom vattnet, som därför också utgör en miljöfara.

EU kan sätta stopp för miljözonen i Stockholm

Inga personskador i branden

Den säkraste metoden är enligt Hurst att lämna den brinnande elbilen insvept i sin filt under en längre period, tills batteriet har svalnat och branden har brunnit ut.

Av den anledningen fraktades Jaguaren, fortfarande insvept i brandfilten, med bärgningsbil till en uppställningsplats.

Som tur är kom ingen människa till skada i samband med branden.

Gör ALDRIG det här med bilen på vintern – experten slår hål på myten

Audi och Carlos Sainz vinner Dakarrallyt – med elbil

Bil