Om allt går som planerat införs den 31 december en miljözon av klass 3 i centrala Stockholm.
Zonen ska täcka de 20 kvarteren mellan Sveavägen, Kungsgatan, Birger Jarlsgatan och Hamngatan, och innebära ett förbud mot alla bensin- och dieselbilar.
Förbudet innefattar även laddhybrider och etanolbilar, medan gasdrivna bilar som uppfyller utsläppsklassen Euro 6.
Får inte inskränka fria rörligheten
Nu uppger dock Miljöpartiet i Stockholm att miljözonen ska granskas av EU-kommissionen, då det finns en risk att den bryter mot unionens regler om fri rörlighet.
Den grundläggande principen är att den fria rörligheten inte ska inskränkas. Undantag kan dock göras om en åtgärd är tänkt att skydda miljön eller människors hälsa.
Miljöpartiet är inte oroade
Dagens Industri har pratat med Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) som inte säger sig vara orolig för utfallet av granskningen.
– Huvudsyftet med vårt förslag är att öka livskvaliteten i de centrala delarna av staden, eller i områden där många rör sig. Då ser vi att det här är en bra åtgärd. Vi tror att förslaget snarare kommer att öka rörlighet för människor än begränsa den”, säger Strömgren till Di.
Strömgren säger sig inte heller vara förvånad över att beslutet om miljözonen granskas, då det var staden själva som skickade in det till EU-kommissionen.
Inte stadens första miljözon
I dagsläget finns det redan miljözoner i Stockholm, men inte av en lika aggressiv typ som Miljözon klass 3.
På Hornsgatan på Södermalm gäller exempelvis miljözon klass 2, som stänger ute alla dieseldrivna personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som inte uppfyller miljöklass Euro 6.
Bensindrivna personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska uppfylla miljöklass Euro 5.
Införandet av miljözonen i centrala Stockholm är planerat att påbörjas stegvis den 31 december 2024, och vara helt införd år 2026.