Mekonomens bilexpert förklarar att det finns flera viktiga saker du bör känna till för att bilen ska klara en hård vinter.
Mekonomens bilexpert förklarar att det finns flera viktiga saker du bör känna till för att bilen ska klara en hård vinter. - Foto: Janerik Henriksson/TT & Johan Nilsson/TT

Så får du bilen att klara iskylan på vintern: "Många blir förvånade"

Hur får man egentligen bilen att överleva vintern i minusgrader? Mekonomens bilexpert Magnus Blommé svarar på just det, och delar sina bästa tips för hur du hjälper bilen på traven under årets kallare månader.


Snö och isande vindar som biter sig fast längs vägarna i Sverige är vanligt förekommande under vinterhalvåret. Längs de stora motorvägarna ökar risken för köbildning när iskylan sveper in och blankis bildas på vägen. Risken för olyckor och bilköer blir då ofrånkomliga på många ställen.

Skulle det vara så att du fastnar i trafiken är det bra att vara förberedd. Här kan du läsa om 15 saker du ALLTID ska ha i bilen på vintern

"Är batteriet halvdåligt tar det mest stryk"

Nyheter24 har pratat med Mekonomens bilexpert Magnus Blommé som ger sina bästa tips på hur du ska tänka för att få bilen att klara vinterns isande kylan. Han förklarar att du genom att sköta servicen regelbundet skapar bra förutsättningar för att bilen ska överleva vintern. Men han lyfter också vilka delar på bilen som kan vara extra utsatta, och som du behöver ha extra koll på.

– Är batteriet halvdåligt tar det mest stryk. Blir det extremt kallt så visar det sig vilket batteri som är svagt och inte klarar av för låga temperaturer. Därför bör man underhållsladda batteriet och testa det regelbundet, förklarar han.

Blommé menar att det är viktigt att underhålla batteriet eftersom att det kan dö även om du kör kortare sträckor.

– Många blir förvånade över att batterier dör även om man inte kör så långa sträcker. Faktum är att batteriet inte hinner återhämta sig om du kör kortare sträckor. Du drar ut mer el ur batteriet än om du kör längre sträckor där det hinner återladdas. Är det kallt och du kör fläkten på full värme, sätesvärmare och defrost på, då har du dragit ner batteriet väldigt mycket och då krävs det att du kör 1-2 timmar för att ladda upp det. Därför är det oerhört viktigt att just underhållsladda och ibland köra längre sträckor.

Christian von Koenigseggs feta miljonregn – så mycket tjänar bilkungen

Bilexperten: Så får du bilen att överleva vintern

För att klara iskyla och temperaturer långt under noll grader krävs det, förutom ett uppladdat batteri, att du även vidtar konkreta åtgärder för att din bil ska överleva vintern, oavsett om det är en elbil eller fossildriven bil.

Kör du elbil? 

Ha alltid en startbooster med dig som är uppladdad. Det är en billig livförsäkring till bilen på vintern.

– När det kommer till elbilar så behöver den vara fulladdad då elen går åt väldigt mycket snabbare när man behöver hålla kupén varm. Elbilar håller i regel inte lika länge som en fossildrivenbil, framför allt inte om det blir stopp i trafiken och du blir stående en längre tid.

Kör du en fossildriven bil? 

Chansa inte med att åka runt med för lite bränsle, ha full tank så ofta du kan och åk inte på marginalerna. Se även till att ha saker med dig för att klara en långt stopp på vägen om trafiken står stilla.

Vilket bilmärke har de mest trogna ägarna? Här är svaret

Här kan du läsa fler nyheter från Nyheter24:

Anders fick trafikböter för 2 miljoner under 2023

Att tanka diesel i bensinbilen – ett dyrbart misstag?

Då lanserar Red Bull sin hyperbil – prislapp på 61 miljoner

Bil
/
/