Mercedes-Benz eSprinter
Nya e-Sprinter slår konkurrenterna på fingrarna vad gäller räckvidd - Foto: Mercedes-Benz

Nya Mercedes eSprinter provkörd – världens bästa el-skåpbil?

Uppdaterade Mercedes eSprinter lockar med ovanligt lång räckvidd och snabb laddning för en stor skåpbil. Vi har provkört i Los Angeles.


Elbilar finns nu för tiden i de flesta storlekar och format, men när det gäller fullstora eldrivna skåpbilar är utbudet däremot skralt.

Små batterier och långsam laddning har lett till en begränsad räckvidd, och kundkretsen har således begränsats till nischmarknader som korta leveranser i städerna.

Den utgående versionen av Mercedes eSprinter var inget undantag med en räckvidd på bara 15 mil, men detta har man nu rått bott på.

Norsk Tesla kraschade i havet – räddades av bastuflotte

Ny drivlina i gammal förpackning

På ytan ser nya Mercedes eSprinter ungefär ut som den utgående versionen.

Karossen är i grunden densamma som tidigare och delas med vanliga Sprinter med dieselmotor, men under det bekanta skalet har man monterat en helt ny drivlina.

Karossen är oförändrad från tidigare - Foto: Mercedes

En stor skillnad mot tidigare är att elmotorn sitter under golvet vid bakaxeln i stället för framme under huven. Drivningen skickas också till bakhjulen i stället för framhjulen.

Effekten i toppversionen ligger på 204 hästkrafter, och ett svagare alternativ med 136 hästkrafter finns också att tillgå.

Ett batteri som heter duga

Under golvet finner vi även nya eSprinters hemliga vapen, i form av ett rejält tilltaget batteri.

I den version vi körde var batteriet på hela 113 kWh, men i Europa erbjuds bilen även med batterier på 81 och 56 kWh.

Det stora batteriet sörjer för en officiell räckvidd på 44 mil, vilket är oöverträffat i klassen. Håller man sig enbart till stadstrafik ska man nästan kunna ta sig hela 54 mil på en laddning.

Staden röstar nej till suvar – tredubblar priset på parkering

Snabbladdning och luftvärmepump

Det är inte bara själva drivlinan som har uppdaterats, utan även den tillhörande utrustningen.

Nya eSprinter har bland annat utrustats med snabbladdning på upp till 115 kW, utöver standardladdaren på 11 kW. Detta tillåter i teorin snabbladdning från 10 till 80 procent på 42 minuter.

Laddporten sitter nu bakom Mercedes-stjärnan - Foto: Mercedes

Laddporten har också flyttats från precis bakom förardörren till en lucka mitt på fronten bakom Mercedes-stjärnan, vilket är en betydligt mer praktisk placering.

För värmen i kupén står en luftvärmepump vilket är ett stort plus ur effektivitetssynpunkt på vintern.

Flera längder och höjder

Karossen är som sagt densamma som tidigare, och eftersom hela drivlinan ligger under golvet inkräktar den inte alls på det ordinarie lastutrymmet.

Det är också här som man ser den stora skillnaden mot en personbilsbaserad el-skåpbil som Volkswagen ID.BUZZ. Skåpet är stort, brett och högt, och bilen är klassad så att man kan lasta ordentligt.

Skåpet är lika stort som i en vanlig Sprinter - Foto: Mercedes

Som skåpbil kommer eSprinter att erbjudas i två olika längder och med normalt eller högt tak. Modellen kommer även att erbjudas i en chassiversion i två längder, antingen med ett flak eller redo för en egen påbyggnad.

Den eSprinter vi testade var en lång och hög version, vilket är den enda som erbjuds i USA. Den maximala lastvikten på denna är drygt 1,3 ton.

En gokart-liknande körupplevelse

Körupplevelsen kan beskrivas som mer harmonisk och balanserad än i en traditionell dieselskåpbil, och det beror till stor del på det tunga batteriets placering under golvet i skåpet.

Placeringen innebär att vikten är nästan helt jämnt fördelad mellan fram- och bakaxeln, och resultatet är att bilen är riktigt flink genom kurvorna med begränsad krängning.

Enligt Mercedes-representanterna skulle körupplevelsen vara närmast gokart-likande, men detta kändes emellertid som något av en överdrift i vårt sju meter långa testekipage.

Staden som säljer din bil efter 10 dagar - om du felparkerar

Svårslaget raffinemang

Till den harmoniska körupplevlesen bidrar även drivlinan. Ljudnivån är väldigt låg i alla lägen, och på motorvägen är kupén väl isolerad från väg- och vindljud.

Dessutom är bilen riktigt lätt att köra mjukt. Kalibreringen av gas- och bromspedalerna samt regenereringen är riktigt bra, och övergången mellan regenerering och skivbromsar är omöjlig att märka av i pedalen.

Bilen är väldigt följsam och lättkörd i stadstrafik - Foto: Mercedes

Mängden regenerering kan justeras med hjälp av paddlar på ratten, och körlägena Eco och Max Range hjälper till att maximera räckvidden – bland annat genom att begränsa effekten.

Även i Comfort-läget kunde vår 204 hästkrafter starka maskin dock inte beskyllas för att vara särskilt kvick. Effekten är tillräcklig, men elbilens klassiska förmåga att snabbt gasa sig ur trafikproblem infinner sig inte.

God åkkomfort

Som man kan förvänta sig i en Mercedes Sprinter är också ergonomin god. Man sitter högt och bra, och med gott om justeringsmöjligheter i stolen är det lätt att hitta en bra körställning.

Jag som är lång hade förvisso gärna skjutit bak stolen någon, men det är ett problem som jag upplever bakom ratten på i stort sett alla bilar med mellanvägg.

Bakåtsikten säkras av att mittbackspegeln utgörs av en kamera - Foto: Mercedes

Sidospeglarna är stora och bra, och gör tillsammans med en välfungerande kameraspegel i mitten att man har god uppsyn och att bilen är lätt att placera.

Åkkomforten är bra, även om det alltid blir lite stötigt i en lätt lastad skåpbil med bladfjädrar. Testbilen var lastad med en låda på 200 kilo, och batteriets placering mellan axlarna hjälper säkerligen också situationen.

En av Mercedes bästa interiörer

Interiören i nya eSprinter är en av de bästa jag har upplevt från Mercedes på länge vad gäller balansen mellan touchkontroller och riktiga knappar.

Det finns bland annat fysiska knappar för klimatanläggningen och volymen på stereon, samt för ljusen och de olika säkerhetsfunktionerna.

Interiören bjuder på gott om traditionella, fysiska knappar - Foto: Mercedes

MMI-systemet är en uppdaterad version av Mercedes MBUX, och fungerar tillfredsställande.

Ratten är dock av samma typ som i Mercedes personbilar och därmed täckt med touchknappar, vilket inte fungerar särskilt bra vid vanligt bruk och är rent värdelöst när man bär handskar.

En annan underlig detalj är att alla eluttag, som innefattar USB samt både 12 och 230 volt, sitter placerade så att de är svåra att både se och nå från förarplatsen.

Ett komplett paket

Nya Mercedes eSprinter är troligtvis den bästa eldrivna skåpbilen på marknaden.

Trots att den i grunden är en kombination av ny teknologi intryckt i ett gammalt chassi känns den otroligt genomarbetad, med god komfort, en följsam drivlina och ett svårslaget raffinemang.

Nya eSprinter kan vara den bästa eldrivna skåpbilen på marknaden - Foto: Mercedes

Dessutom bjuder den på en räckvidd och laddningshastighet som innebär att den är verkligt användbar för de flesta skåpbilförarna i och runt våra städer.

Irritationsmoment som touchknapparna på ratten och de dumt placerade eluttagen stör, men jag måste säga att detta är en av de Mercedes-modeller som jag har övertygats mest av på länge.

Volkswagen stämmer återförsäljare: Importerat bilar från Kina

Betyg av Mercedes eSprinter 4,5/5

Mercedes-Benz eSprinter 420 Skåp A3 (2024)
Motor: En elmotor bak, 204 hästkrafter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Elektrisk räckvidd: 440 km
Vikt: 2 758 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 6967/2020/2663 mm
Pris: Från 609 000 SEK

Bil