Volkswagen ID.6
Volkswagens suv ID.6 säljs bara i Kina - Foto: Volkswagen

Volkswagen stämmer återförsäljare: Importerat bilar från Kina

Bilar är mycket billigare i Kina än i Europa, vilket en tysk bilhandlare såg chansen att kapitalisera på. Men nu stäms man av Volkswagen.


Den tyska Volkswagen-återförsäljaren har hamnat i hetluften efter att ha importerat 22 stycken Volkswagen ID.6 från Kina, rapporterar Carscoops.

Återförsäljaren, som är baserad i Hamburg, är Gregory Brudny, som trodde att den större ID-modellen ID.6 skulle uppskattas av hans kunder.

Han hävdar att han genomförde importen på ett lagligt sätt genom att köpa bilarna från Kina-baserade VW-FAW.

Stora prisskillnader

Hur stor är då egentligen prisskillnaden? När det gäller just ID.6 är det svårt att jämföra då modellen enbart säljs i Kina, men ID.3 har kostat för så lite som 16 900 euro i Kina jämfört med ett startpris på runt 40 000 i Tyskland. 

På samma sätt börjar ID.7 Vizzion på motsvarande 30 800 euro medan den kostar nästan dubbelt så mycket, 88 procent mer, i Tyskland på motsvarande 56 995 euro.

Kungligt åk till salu: Drottning Elizabeths Range Rover

Förlängd ID.4

ID.6 är i grund och botten en förlängd version av ID.4, cirka 30 centimeter längre, med tre sätesrader som rymmer upp till sju personer. I Kina börjar priserna för ID.6 på motsvarande 33 700 euro medan den mindre ID.4 börjar på 40 335 euro i Tyskland.

Eftersom ID.6 liknar de andra ID-modellerna som säljs i Tyskland, och då bilarna han köpte var avsedda för export, trodde återförsäljaren att det skulle vara lätt att förbereda dem för försäljning på hemmamarknaden. 

Enligt en rapport från Automobilwoche, kunde Tysklands transportmyndighet godkänna fordonen efter några mindre modifikationer och en programvaruuppdatering. Därefter fick  och återförsäljaren lagligt tillstånd att sälja dem.

Staden röstar nej till suvar – tredubblar priset på parkering

Volkswagen vill skrota bilarna

Volkswagens juridiska team ingrep dock när Brudny försökte annonsera fordonen till försäljning och utfärdade ett tillfälligt föreläggande mot handlaren. I en efterföljande dom beslutade en domstol att fordonen ska beslagtas, och nu vill VW att de förstörs.

Även om Volkswagen inte har kommenterat detta fall specifikt har företaget informerat tyska medier om att Volkswagen-modeller producerade i Kina skiljer sig från de som säljs i Europa och därmed saknar vissa lagliga krav, exempelvis ett automatiskt nödanropssystem.

Återförsäljaren invänder med att fordonen importerades lagligt och fick korrekta godkännanden från tyska myndigheter och att det därmed inte borde vara något problem.

Ferrari miljösatsar – sålde nära 50 procent laddhybrider 2023

Resultatet av ett priskrig

Fordon producerade i Kina är billiga just nu tack vare låga produktionskostnader och ett pågående priskrig på den kinesiska marknaden.

Brudny anser att Volkswagen försöker statuera exempel och avskräcka andra från att försöka importera fordon tillverkade i Kina.

Futurezone rapporterar att återförsäljaren för närvarande betalar 8 000 euro per månad i förvaringskostnader och att det kommer att kosta honom runt 15 000 euro per fordon att förstöra dem om en domstol beslutar att så ska ske. 

Än så länge är ödet för återförsäljarens ID.6:or oklart. Brudny har överklagat beslutet men ett prejudikat från 2021 verkar dessvärre vara emot honom. År 2021 beslutade en tysk domstol med stöd av varumärkeslagen att ett antal Hyundai-bilar som importerats från ett land utanför EU inte fick säljas i Östeuropa.

Norsk Tesla kraschade i havet – räddades av bastuflotte

Bil