Skattefusk
Biltillverkarnas nya affärsidé kan ge problem med skattmasen - Foto: Volkswagen/Janerik Henriksson/TT

Har du förmånsbil? Då kan tillvalen råka bli skattefusk

En av biltillverkarnas senaste påhitt är att erbjuda vissa funktioner i bilen som en prenumeration. Detta innebär att bilarna utrustas med hårdvaran för exempelvis adaptiv farthållare, och sen får ägaren betala månadsvis för att använda funktionen. Upplägget kan dock riskera att leda till skattefusk.


Dagens bilar blir allt mer mjukvarubaserade, och det öppnar för nya möjligheter för biltillverkarna att tjäna pengar.

Flera biltillverkare erbjuder nu sina kunder att prenumerera på funktioner som adaptiv farthållare, helljusassistent eller olika uppkopplade tjänster.

Elbil till fjällen i påsk? Dessa tips för resan smidigare

Som Spotify eller Netflix

I stället för att dessa tillval läggs till på bilens grundpris vid köpet betalar kunden för dem månadsvis med ett abonnemang – precis som med Spotify Premium eller Netflix.

Det betyder också att om man slutar betala så går funktionerna inte att använda, trots att all hårdvara för tillvalen fortfarande finns monterad på bilen.

Detta kan dock ställa till det för den som vill prenumerera på olika tjänster på sin förmånsbil, enligt en granskning av Vi Bilägare.

Här blir det omkörningsförbud i påsk

Ska rapporteras som en löneförmån

Den skatt man betalar för förmånsbilens bestäms av dess förmånsvärde, och detta bestäms i sin tur av bilens nypris och priset på de tillval som beställaren har lagt till.

Väljer man däremot att aktivera olika tillval i efterhand kan man dock stöta på patrull hos Skatteverket, då arbetsgivaren är skyldig att rapportera in kostnaden för dessa. Görs inte detta är det att betrakta som skattefusk, eftersom beskattningen blir felaktig. 

Marie Björklund Eriksson på Skatteverkets rättsavdelning säger till Vi Bilägare att bilens extrautrustning är all utrustning kopplad till ”bilens funktion eller den åkandes komfort och förströelse”.

Regionråd vill höja Stockholms trängselskatt: Minst 55 kronor

Kan både höja och sänka förmånsvärdet

– Det saknar betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle eller om utrustningen redan fanns hos förmånsgivaren innan bilen anskaffades. Det saknar också betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, till exempel för bilens körsäkerhet eller för förarens eller passagerares bekvämlighet, säger Marie Björklund Eriksson.

Detta innebär att all utrustning till bilen som arbetsgivaren betalar för i efterhand ska beskattas. Betalar förmånstagaren däremot för tillval kan det däremot reducera förmånsvärdet, och även här ligger ansvaret för att rapportera detta till Skatteverket på arbetsgivaren.

– Om den som nyttjar förmånsbilen själv står för kostnaden för extrautrustningen påverkar även det både nybilspris och förmånsvärde. Förmånsvärdet kan dock i detta fall sättas ned i motsvarande mån på grund av den enskildes faktiska betalning för förmånen. I båda dessa fall är det arbetsgivaren som ansvarar för att rätt förmånsvärde rapporteras till Skatteverket, fortsätter Marie Björklund Eriksson.

Elbilarna tar över: Volvo har byggt sin sista dieselbil

Bil