Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
9680
reaktioner idag

Nej, Ahmed i Malmö tog inte ut 600 000 kronor under bankomatkaoset

I helgen spreds en nyhet om en kille i Malmö som lyckades ta ut nära 600 000 kronor under Swedbanks datahaveri. Storyn har över 21 000 interaktioner – bara på Facebook.

I helgen spred flera stora svenska tidningar en nyhet – som visade sig vara falsk.

Nyheten handlade om Ahmed i Malmö som skulle ha tagit ut närmare 600 000 kronor från en bankomat under Swedbanks datahaveri i förra veckan.

I helgen skrev tidningarna Aftonbladet och Sydsvenskan om Ahmed i Malmö som berättade att han hade tagit ut närmare 600 000 kronor från en bankomat under Swedbanks datahaveri i förra veckan.

I Aftonbladets webb-tv-klipp berättade mannen att han skänkt alla pengar till välgörenhet.

Snart kom det dock fram uppgifter som verkade visa att nyheten inte stämde, något som gjorde att artiklarna avpublicerades.

Bland de första att kritisera publiceringen var det mediegranskande Twitter-kontot Bakjour.

Klickar man på länken till Sydsvenskans artikel hamnar man på en sida där en text förklarar att artikeln har avpublicerats "efter att ytterligare uppgifter har framkommit efter publiceringen".

Hos Aftonbladet möttes dock inte läsarnas av någon förklaring alls, något som dock ändrades senare till att det "framkommit frågetecken om innehållet" och att "artikeln är avpublicerad tills att dessa har rätats ut".

Trots det har storyn över 21 000 interaktioner bara på Facebook, skriver Resumé. Det går också fortfarande att läsa en chachad version av artikeln på den här länken.

Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

Sedan den falska nyheten spreds har kritik riktats mot hur tidningarna har skött sina publiceringar, och att det funnits saker som gjort att de borde insett att den inte stämde.

Bland annat sajten Mediebruset lyfter fram att en bankomat endast har femhundralappar som högsta valör, och inte tusenlappar som nämns i artikeln.

Även skärmdumparna från mannens internetbank har ifrågasatts av bland annat Kristoffer Örstadius, journalist på Dagens Nyheter.

Även Swedbank har gått ut och sagt att ingen person "tagit ut belopp över fastlagda beloppsgränser" under tiden då banken hade sitt datahaveri.

Kritik har även riktats mot hur bland annat Aftonbladet hanterat publiceringen i efterhand.

Aftonbladets publisher Sofia Olsson-Olsén skriver så här i en Facebook-grupp för journalister:

"När vi inser att vi, trots flera kontrollpunkter, blivit blåsta så avpublicerar vi genast artikeln. Att vi inte har en information/rättelse online, dock i print, beror på att det online blir obegripligt och svårplacerat med en rättelse för läsare som inte läst själva grundstoryn."

Nu jobbar Aftonbladet på att ta fram rutiner när det handlar om att avpublicera artiklar på nätet.

– Vi publicerar ca 150 000 artiklar under ett år och ibland händer det tyvärr att det finns illvilliga människor som har uppsåt att lura oss. Vi har brustit i vår research och det beklagar vi, säger Sofia Olsson-Olsén i ett mejl till Resumé.

Nyheten om Ahmed som tog ut nästan 600 000 kronor under bankomatkaoset var alltså falsk.


Har du sett, hört eller läst ett påstående som vi bör faktakolla? Hör av dig!

Såg du den här nyheten i helgen?

Mer:

Nej, det är inte invandringens fel att regeringen höjt pensionärsskatten

mySafety Försäkringar

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott. Vi hjälper våra kunder att hantera hat och hot på nätet och skyddar deras identiteter från att kapas och stjälas. Vi vet att nya problem kräver nya typer av lösningar och att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.  Bevakningen sker med ekonomiskt stöd av mySafety Försäkringar. Nyheter24 garanterar att den redaktionella bevakningen är oberoende och utan kommersiell påverkan. Kommersiellt material är märkt specifikt med ”Presenteras av mySafety Försäkringar”

INSTAGRAM @MYSAFETYAB