Rybergs charkuteri har gått i konkurs.
Rybergs charkuteri har gått i konkurs. - Foto: Wilhelm Stokstad/Bertil Ericson/TT

Därför gick klassiska korvjätten i konkurs efter 129 år

Korvjätten Rybergs gick i konkurs förra veckan efter 129 år i branschen. Men hur kunde det klassiska företaget som gick så bra, plötsligt gå i graven?


De höga matpriserna har fått svenskarna att dra ner på pålägg, något som nu märks av hos tillverkarna.

I onsdags förra veckan försattes Rybergs charkuteri i konkurs av Uddevalla tingsrätt. Företaget startades 1895, och har producerat pålägg och korv sedan dess. 

Här kan du läsa mer om Rybergs charkuteris konkurs.

Vid konkursen låg tillverkningen i Lillesjö industriområde, och företaget hade omkring 30 anställda som utförde arbete motsvarande 20 heltidstjänster. 

Det var inte länge sedan det stormade kring Rybergs. Här kan du läsa om kundernas raseri på den populära korvens nya recept.

Rybergs i konkurs efter miljonförlust

2019 gick Rybergs charkuteri 2 miljoner back, enligt bolagets årsredovisningen som Nyheter24 tagit del av. Men 2020 vände det för korvjätten som gick nästan 2,1 miljoner plus, och även 2021 bjöd på positiva siffror och en vinst på nästan 2,2 miljoner kronor.

Men 2022 vände det igen och Rybergs gick back 1,9 miljoner kronor. Bokslutet för 2023 är inte klart än. 

Konkursförvaltaren Staffan Karnå anger flera anledningar till varför det vänt för charkuteriet.

– Det man säger är att man 2023 hade efterdyningar och påverkan av höga energipriser och en sämre försäljning. Det var en förskräcklig vinter med  energipriserna 22/23 och sen kom inflationen och matpriserna skenade, så efterfrågan på den här typen av produkter sjönk, säger Karnå till Nyheter24.

Nu ser det ut som att Rybergs kan räddas från konkurs. 

Här kan du läsa Så ska 129-åriga korvjätten räddas efter konkursen: "Bråttom".

Läs mer här:

Vitvarujätten slår igen efter miljonförlust

Teknikjätten stänger fem butiker – på en månad

/
/